Enkhuizen - Buyshaven

Er zijn van die havens waar je eigenlijk nooit komt. Meestal omdat we gewoon naar de bekende havens gaan. Zo ook in Enkhuizen. Meestal gaan we naar de Compagnieshaven of de Gemeentehaven, maar er is ook die andere. De Buyshaven dus. Het is de haven van de KNZ en RV. Koninklijk dus laten we het maar eens proberen.

Om in de Buyshaven te komen vaart u vanaf het IJsselmeer de Compagnieshaven voorbij en ook de Gemeentehaven, richting de sluis voor het vrachtverkeer. Bijna helemaal aan het einde, voorbij de Bruine Vloot draait u stuurboord om de kade heen en vaartweer richting IJsselmeer. Aan bakboord ziet u de meldsteiger met een huisje er op. Via de mobiele telefoon of via kanaal 31 kunt u de havenmeester ook aanroepen. Wij krijgen steiger J11 toegewezen. Doorvaren, om de hoek begint de eigenlijke Buyshaven.

Prima ligboxen, al zijn de nummers slecht leesbaar, maar aan iedere steiger is een zijsteiger zodat het prima aanleggen is, u hoeft niet aan wal te springen. De haven is rustig, vergeleken met de Compagnieshaven of de Gemeentehaven waar topvakantiedrukte heerst. Hier hoeft u niet te stapelen en u ligt ook nog eens mooi beschut.

Aan de zijkant is een zeer brede groenstrook met daarop een theehuis en een kinderspeelplaats. Iets verderop is het clubgebouw met onderin toiletten, ruime douches, het ziet er allemaal zeer verzorgd uit. Boven is het kantoortje van de havenmeester met een mooi uitzicht over de haven. We rekenen voor een boot van 48 m2 € 19,45 af. Alles is inclusief: stroom op de steiger, water, douchen etc. Ook is er gratis internet, tenminste als u aan een uur voldoende heeft. Beetje vreemd waarom dat maar voor één uur is. Ook hier eist de gemeente een forse bijdrage in de vorm van toeristenbelasting: €1,54 pp per nacht.

U kunt het haventerrein verlaten door het beveiligde hek, op het havenbriefje staat de code. Naar Enkhuizen centrum is wel een aardige wandeling, want u moet een flinke omweg maken. Terwijl we langs de volgepakte Gemeentehaven lopen bedenken we dat het prima voor elkaar is in de Buyshaven. Rust, ruimte en comfort.

Er is een groot nadeel zijn de zware bassen van discodreunen, maar dat is alleen vandaag. Recht tegenover de haven staan enkele tenten waar vandaag een Identity Summer Festival is. Wat dat betekent weten we niet maar de zware bassen rammen de hele dag door, om 23.00 uur schijnt het over te zijn…

Adres:

Dick Koopman
Chris Verberne

Restaurants in Enkhuizen

In het gezellige centrum van Enkhuizen vindt u leuke winkelstraten, maar vooreen leuk hapje eten moet u daarbuiten zijn. In de omliggende straten barst het van de leuke eetgelegenheden.  Voor wie in de Compagnieshaven ligt en niet wil wandelen is het prima vertoeven in de Mastenbar aan de haven. Aan de Dijk (binnenhaven) zijn tal van leuke restaurantjes, van exclusief tot de bekende standaardgerechten. Ook aan de Havenweg (gemeentehaven) vindt u een aantal leuke eetgelegenheden.

Restaurant De Admiraal Enkhuizen

Restaurant De Admiraal kent een lange historie in Enkhuizen. Het is gewoon een keurig verzorgd restaurant onderleiding van Antoine Koekenbier, net een beetje in het hogere segment. Vlotte bediening, goede wijnen en vooral smakelijk eten. Buiten kunt u prima van een zomerse avond genieten op het grote verwarmde terras. Meestal is het druk bij De Admiraal, dus reserveren is wel verstandig. Dat hadden wij ook gedaan, maar toen we bij het restaurant kwamen had de vriendelijk ogende chef, plotseling een ander tafeltje ergens achterin in gedachten. Dat hebben we geweigerd en daar werd de man niet vrolijk van. Het eten was uitstekend, een mooie saklade vooraf en eendenborst als hoofdgerecht, begeleid door een paar mooie glazen wijn. We rekenen 88 euro af voor 2 personen en gaan tevreden terug naar de haven.

Link: | restaurant De Admiraal | telefoon: (0228) 31 92 56

Porto Vecchio Enkhuizen

Porto Vecchio is nieuw in Enkhuizen. Vroeger zat daar restaurant de Boei, berucht om het onbeperkt schol eten, maar nu is het Italiaans. Het pand aan de Havenweg (naast De Admiraal) is niet veel veranderd, ja toch, er hangen enkele foto’s van “La Loren”. Trattoria staat trots op het pand, maar er staan ook pizza’s op de kaart. “Dat zijn we een beetje aan het testen” zegt de (Italiaanse) bediening. “We zijn nu drie maanden geopend en we moeten een beetje aftasten wat het publiek wil”.

We bestellen een schaal antipasti duo vooraf en een mooie fles Pino Grigio. De antipasti is een grote schaal met allerlei lekkernijen die als voorgerecht verkrijgbaar zijn en gaat er smakelijk in. We zijn blij dat we gereserveerd hebben want het restaurant zit aardig vol. Boven is trouwens ook nog een zaal.

Als hoofdgerecht eten we Pollo Pizzaiolo (krokante kip met olijven en een sausje) en spaghetti carbonara ( spaghetti met een roomsaus en spekjes. Fraai opgediend en bijzonder smaakvol. Daarna kletsen we buiten nog even na met koffie en een flats. Het eten zijn we zeer tevreden over, we verbazen ons wel over het paaseitje bij de koffie terwijl het augustus is. De eigenaar komt nog even bij ons zitten en biedt een drankje van het huis aan. “Die paaseitjes hadden we nog over” zegt hij grijnzend. “We krijgen opvallend weinig watersporters binnen” zegt de eigenaar, “waar dat aan ligt weten we ook niet”. Wij ook niet want Porto Vecchio krijgt van ons een ruim voldoende…

Porto Vecchio heeft geen website maar wel telefoon (0228) 75 61 09

Advertentie

Deel dit met andere watersporters

Laatste nieuws

Perioden met regen, vanmiddag opklaringen en enkele buien