Bakboord/stuurboord

Bak- en stuurboord
Waar de termen bakboord en stuurboord vandaan komen is niet helemaal bekend. Toch worden ze op het water meer gebruikt dan het op land gebezigde links en rechts. Links en rechts willen we niet horen aan boord. Met bakboord wordt de linkerkant bedoeld, maar dan moet u wel aan boord van achteren naar voren kijken. Bij bakboord hoort de rode navigatieverlichting.

Goed dan is rechts stuurboord met de groene navigatieverlichting. Hoe moet u dat nu onthouden? Zeelui (of zijn we watersporters?) gebruiken vaak allerlei rijmpjes en ezelsbruggetjes om iets te onthouden. Hier volgen er een aantal;

  • StuuRbooRd heeft 2x de letter ´R` dus Rechts.
  • Ons bloedrode hart zit aan de linkerkant, dus rood.
  • “GRAS”, Groen Rechts Aan Stuurboord.
  • De 2 lijnen die de overloop (traveler) van de grootschoot bedienen de kleuren rood en groen geven.
  • Het bindsel dat de draden van de zeereling verbindt met de preekstoel of de hekstoel de kleuren rood en groen geven ( dit bindsel is nodig om in een noodgeval door te snijden en bv. een drenkeling snel en gemakkelijker aan boord te krijgen).
  • En vaart u met kinderen waarom niet naast de kajuitingang de woordjes bakboord met een plaatje van een rode appel en stuurboord met een van een groene kikker. U heeft het toch ook een keer moeten leren.
Watersportwinkel Cursusboeken Cursusboeken voor de watersport

Wij hebben diverse cursusboeken voor de watersport voor u verzameld.
Kijk in onze webwinkel voor het actuele aanbod.

Meer informatie »

Het gebruik van de begrippen bakboord en stuurboord is een ander verhaal. Liggen de rode tonnen altijd aan bakboord? NEE !!! natuurlijk niet. Het valt of staat met de richting die u vaart. Binnen het IALA (International Association of Lighthouse Authorities), het betonningssysteem dat wordt gebruikt op open zee en de verbindingen met open zee, ligt de rode betonning aan bakboord wanneer we vanuit zee naar de riviermonding, haven of andere waterweg varen. Ook de Noordzee, Waddenzee, Westerschelde en de Eems - Dollard vallen hier onder.
• Tip: Een zeeman komt altijd met een warm hart terug van zee.

Op het binnenwater wordt gebruik gemaakt van het SIGNI (Signalisation de bois de Navigation Interieur) betonningsysteem. De betonningsrichting is met de stroom mee van berg naar de zee. LET OP hier liggen de rode tonnen aan stuurboord als we stroom afwaarts gaan. Dit is deels een officiële lezing van het SIGNI maar voor het gemak draait u het om. Woont de “zeeman” in de Alpen, dan blijft hij de rode tonnen aan bakboord houden om naar huis te gaan.

Wees voorzichtig met het commando “aan bakboord voorbij- of oplopen " (inhalen) of een obstakel aan bakboord houden. In dit geval ziet u het obstakel vanaf uw schip aan bakboordzijde. Bij het voorbij/oplopen gaat u aan de stuurboordzijde van het op te lopen schip voorbij.

Wanneer twee kleine schepen recht tegen elkaar in sturen op een kanaal of betond vaarwater en beide houden stuurboord wal, is er niets aan de hand. Op open water zonder betonning ligt dit anders. Via de marifoon hoort u dan wel eens de vraag “bakboord/bakboord” of “rood op rood”? Dit wil zeggen dat beide schepen naar stuurboord uitwijken. De stuurmannen zien bij het passeren elkaars rode navigatie licht dus elkaars bakboordzijde.

En dan nog één tip voor u schipper: help uw bemanning de begrippen goed te gebruiken, het kan een hoop problemen voorkomen.

Gerelateerde artikelen:

| Bijdraaien of bijliggen | Sluizen en Wieleffect | Varen bij nacht | Eb en VloedNieuwe waterstanden | Ankeren op tijwaterZeeziekte

Advertentie

Deel dit met andere watersporters

Laatste nieuws

Perioden met regen, vanmiddag opklaringen en enkele buien
Aanbiedingen
  • Aanbiedingen

    Verrekijkers

    Diverse uitvoeringen
    vanaf  129,-

     

    Beveilig uw boot

    GPS tracker zonder vaste
    kosten of simkaart!

     

    Perfecte GPS navigatie

    PC Navigo 2021
    Nu leverbaar

     

    Nieuw verschenen

     

    Duitsland
    Kaarten en boeken


     

    Kaartenset België

     

    Vaarkaarten Frankrijk

Ook te volgen via