Varen bij nacht

Varen bij nacht in de watersport
Aan het eind van de dag zien we veel watersporters een haven opzoeken. Het is als of het duister van de avond en nacht iedereen van het water jaagt. Is het varen in het donker dan zo´n gewaagde onderneming? Vaarbewijscursussen beperken zich vaak tot de vraag “u ziet de volgende lichten……. welk vaartuig ziet u?” Het varen in het donker geeft juist heel mooie dimensie aan de watersport. Nu is het ook niet de bedoeling om ongeoefend in het pikkedonker, met harde wind en een knobbelige zee voor het eerst tussen de zandbanken door een haven binnen te lopen. Daarom hierbij wat tips en ervaringen om dit “duistere gebied” van onze hobby te betreden.

Vaarregels voor het varen in het donker
In het donker varen vereist speciale voorzieningen en regels. In een cursusboek voor het vaarbewijs leert u deze regels. Bovendien leert het boek u ook de andere voorschriften en veiligheidsregels.


Link: | watersport cursusboeken |

Boordverlichting watersport
De boordverlichting heeft de functie dat u gezien wordt en om aan te geven in welke richting u vaart. Voor de watersporter met een klein schip gaat het om de volgende verlichting:
• Toplicht ook wel stoomlicht genoemd. Dit is een wit licht wat midscheeps is geplaatst en ononderbroken over 225º schijnt. U vindt het vaak halverwege de mast en is hoger geplaatst dan de boordverlichting.
• Boordverlichting is het groene licht aan stuurboord en het rode licht aan bakboord. Elk schijnen ze ononderbroken over een boog van 112,5º van recht vooruit tot 22,5º achterlijker dan dwars (dus iets schuin naar achteren). Ook mogen ze in een lantaarn gecombineerd worden en midscheeps worden gevoerd. U vindt het vaak onder het opstapje voor bij de preekstoel.
• Heklicht wordt zo dicht mogelijk op de achterzijde van het schip gevoerd. Het is een ononderbroken wit licht wat over een boog van 135º recht achteruit schijnt.
• Ankerlicht wordt gebruikt als u ten anker bent gegaan. Dit is een wit rondom zichtbaar en ononderbroken licht dat midscheeps en/of zo hoog mogelijk wordt gevoerd.

Wanneer u onder motor vaart heeft u aan deze verlichting voldoende. Voor schepen kleiner dan 7 meter en open zeilbootjes gelden andere regels. Deze vindt u terug in het BPR (Binnenvaart Politie Reglement). Voor zeilschepen ligt het ook iets anders. Zij mogen het heklicht en de boordverlichting in een lantaarn voeren in de top van de mast er moet dan wel onder zeil worden gevaren. Het toplicht is dan uit. Dit alles is een beknopte lezing van navigatieverlichting maar voor de watersporter voldoende. Wel is het van belang dat u nota neemt van verlichting die door de beroepsvaart wordt gebruikt. Hiervoor is natuurlijk het vaarbewijs de beste opleiding.

LED verlichting van hoogwaardige technologie ook voor watersport
De nautische wereld staat op het draaipunt om afscheid te nemen van het traditionele gloeidraadlampje (gebruik altijd de juiste, goedgekeurde lampjes) om over te gaan op LED (Light Emitting Diode) verlichting. Deze gaan langer mee en zijn veel spaarzamer in gebruik. Let wel bij aanschaf op e.v. keuringseisen.

Binnen het BPR verstaan we onder de nacht: tijd tussen zonsondergang en zonsopgang. U weet ook dat in de zomer de nachten korter zijn dan de dag, maar u kunt ook op het water langer genieten van de schemering. (nautical twilight). Stadse mensen zien nooit dat, ook al is de zon al lang ondergegaan, de westelijke hemel nog altijd verlicht is. De horizon is vervuild met bebouwing en de duisternis wordt verdrongen door stadverlichting (civil twilight). Deze schemerperiode gebruiken we om aan boord ons voor te bereiden op de echte nacht.

  • Er wordt een wacht ingedeeld. (als die er al niet is)
  • Er wordt voor het warme eten en drinken gezorgd ook voor ’s nachts.
  • Alle bemanningsleden die zich met de navigatie bezighouden, nemen deel aan een palaver (veel gebruikt begrip voor vergadering aan boord) over de te volgen strategie tot aan zonsopkomst.
  • De karakters van de verlichte betonning die we onderweg tegen komen zijn bij de stuurlieden bekend. Maar wat zeker zo belangrijk is, komen we op onze tocht onverlichte betonning tegen?
  • Wanneer de nacht invalt, koelt het vaak sterk af en is een ieder daar op voorbereid.
  • De verlichting wordt gecontroleerd. Aan de navigatie tafel wordt alleen nog rood licht gebruikt alle andere verlichting onderdeks gaat uit.

Veiligheid watersport
Dit krijgt extra aandacht. Ieder bemanningslid draagt een reddingsvest met een life lijn en is verplicht deze te gebruiken. Zeker als hij alleen op wacht staat en de rest van de bemanning slaapt. Er ligt een zware zaklantaarn of een schijnwerper onder handbereik. Ook de reddingsmiddelen met de e.v. verlichting zijn gecontroleerd (joon, hoefijzerboei enz.). Ieder bemanningslid weet waar brandblussers, reddingsmiddelen en pirotechnische (noodsignalen) liggen. Ook aan dek is alles pico bello in orde en zwerven er in de kuip geen onnodige dingen rond. Het gebruik van alcohol is uit den boze. Het maakt slaperig en geeft u een kokerblik.

Nu de donkere nacht in
Doe het eerst vanuit uw vertrouwde jachthaven. De aanloop kent u als uw broekzak en de verlichting mag ook geen geheimen herbergen. Wanneer er lichten in lijn (de koers staat in de kaart) voorhanden zijn gaat dan eens een zigzag koers varen om te ervaren hoe nauwkeurig u daar gebruik van kan maken. Hou uw positie per half uur bij(lange reizen e.v. om het uur). Als namelijk de batterij in u GPS op zijn moet u wel de weg terug kunnen vinden. Maak de eerste tocht niet te lang en let op uw bemanning zij moeten er ook van genieten.

Wat moet u nooit doen?

  • Oververmoeid van een lange werkweek direct aan een nachttocht beginnen. Uw concentratie ligt halverwege de nacht op een te laag peil.
  • Met veel te veel snelheid en alle zeilen op voor de wind naar de havenmond varen. Het spreekwoord bestaat niet voor niets “in het zicht van de haven stranden”
  • Nadat u uren in het donker zit plotseling wit licht aandoen. U hebt minimaal een kwartier nodig om weer terug te komen op uw maximale gezichtsvermogen.
  • De volgende wacht eerder wakker maken dan nodig is. Maar alleen bij onraad hulp inroepen. Vier ogen en oren zien en horen meer.

Wat moet u wel doen?
• Genieten van een sterrenhemel zoals u in de stad nog nooit gezien heeft.
• Genieten van de rust. ’s nachts is de atmosfeer rustiger dan overdag.
• Genieten van het lichten van de zee op zout water. Bioluminescentie hangt af van algenkolonies en temperatuur. Wanneer boeg, hekgolven en schroefwater zuurstof door het water slaan lichten deze algen (0,2mm) even op.
• Genieten van avondrood en ochtendgloren.
• En zorg dat uw bioritme op orde is voor u maandag weer aan het werk moet.

 

Gerelateerde artikelen:

| Bijdraaien of bijliggen | Sluizen en Wieleffect | Varen bij nacht | Eb en VloedNieuwe waterstanden | Ankeren op tijwaterZeeziekte

Advertentie

Deel dit met andere watersporters

Laatste nieuws

Perioden met regen, vanmiddag opklaringen en enkele buien
Aanbiedingen
  • Nieuwe artikelen

    SEIZOENSOPRUIMING

    TOT 50% KORTING

     

    Buitenboordmotorslot

    Voorkom diefstal
    vanaf 79,95

     

    Vaarkaarten Duitse Wadden

    Zie het overzicht!

     

    ANWB Wateralmanak 2017

     

    Roest verdwijnt als
    sneeuw voor de zon

    Lees meer...

     

    Kaarten en boeken
    Duitsland
     

    Nieuwe zaklampen!
    v.a. 29,95

     

Ook te volgen via