Contolebeurt of revisie

Revisie is geen groot onderhoud en groot onderhoud is geen controlebeurt

Een dieselmotor voor de watersport wordt altijd geleverd met een gebruiksaanwijzing. In dit boekje vindt u ergens een pagina met een onderhoudsschema. Hier staan de controlepunten in beschreven die tijdens het gebruik uw aandacht nodig hebben. Enkele punten moeten om de 25 of 100 uur worden gecontroleerd andere vragen slechts om de 500 tot 1000 uur hun aandacht. Diesels kunnen door goed te worden onderhouden een hoge leeftijd bereiken maar na 6000 tot 10.000 uur (dit is ruim een jaar, 24 uur per dag, continu draaien) komt een revisie in beeld.

Even terug naar het onderhoudschema; Wat heeft u zoal moeten doen en wanneer?
• Oliepeil motor regelmatig
• Oliepeil keerkoppeling regelmatig
• Wierfilter schoonmaken regelmatig
• Koelvloeistof niveau regelmatig
• Uitlaatgassen op kleur beoordelen regelmatig
• Koelwater uitstoot regelmatig
• V-snaar op spanning controleren regelmatig

Het kan zijn dat uw motor nog een extra controle punt nodig heeft maar bovenstaande lijst is meestal van toepassing.

Wat moet er gebeuren wanneer u er een paar 100 uur op het zitten. Vaak moet er dan een servicemonteur bijkomen die met het fabriekshandboek een aantal belangrijke zaken gaat doornemen. Wat gaat hij o.a. doen?
• Verversen van motorolie
• Controle op lekkage
• Verversen van keerkoppeling olie
• Controle op lekke keerringen
• Vervangen van smeeroliefilter
• Vervangen van brandstoffilters
• Brandstof water en grof filter schoonmaken
• Schoonmaken van luchtfilters
• Impeller (rubber schoepenradje) in de waterpomp vervangen
• Thermostaat schoonmaken en testen
• Zinkanode vernieuwen
• Kleppen stellen of controleren
• Dynamo evt. van nieuwe koolborstels voorzien
• Brandstoftank schoonmaken
• Controle van bouten en moeren en bevestigingen
• Controle van slangen en bedieningskabels
• Controle van de compressordruk (indien aanwezig) en uitlaatgastemperatuur.
• Compressiedruk meting

Dit laatste punt is een arbeidsintensieve klus vooral als er meerdere cilinders moeten worden gecontroleerd. Toch kan men besluiten om deze controle door te voeren. Als echter mocht blijken dat de compressiedruk niet in orde is zal een revisie op handen zijn. Meestal hebben we al een aantal ander zaken geconstateerd.
• Verlies van vermogen.
• Slecht starten, ook al is de motor warm.
• Blauwe rook uit de uitlaat en olieverbruik.
• Olie lekkage ter hoogte van pakkingen.
• Olie spoor achter het schip.
• Motor wordt te heet en stinkt naar olie

Tot op dit moment hebben alle werkzaamheden nog plaatsgevonden in het schip zelf en is de motor op zijn plaats blijven staan. Maar bij een revisie wordt het tijd om het complete blok uit het schip te halen en naar de werkplaats te verhuizen. Is uw machinekamer zo groot dat de monteurs probleemloos overal bij kunnen, dan is dit natuurlijk niet nodig.

Gerelateerde artikelen:

Schroef/Aandrijfsysteem | Scheepsdieselmotoren | Boegschroef en hekschroef | Motorrevisie | De kop is er af

Advertentie

Deel dit met andere watersporters

Laatste nieuws

Perioden met regen, vanmiddag opklaringen en enkele buien
Aanbiedingen
  • Nieuwe artikelen

    Buitenboordmotorslot

    Voorkom diefstal
    vanaf 79,95

     

    Vaarkaarten Duitse Wadden

    Zie het overzicht!

     

    ANWB Wateralmanak 2017

     

    Roest verdwijnt als
    sneeuw voor de zon

    Lees meer...

     

    Kaarten en boeken
    Duitsland
     

    Nieuwe zaklampen!
    v.a. 29,95

     

Ook te volgen via