Buitenboordmotoren

Watersport: buitenboordmotor

Buitenboordmotoren: “De keuze is reuze” u kent die kreet wel. Op buitenboordmotoren is die zonder meer van toepassing. Alleen het aantal fabrikanten en merken is al enorm. Evenrude, die een van de eerste buitenboordmotoren begin 1900 op de markt bracht, zal nooit vermoed hebben dat Johnson, Honda, Mercury, Ruggerini, Suzuki, Seagull, Tomos, Tohatsu, Yamaha, Yanmar en nog vele anderen de familie zouden komen versterken. Ook de hoeveelheid modellen is bijna oneindig. Toch, als we goed naar het aanbod kijken, is er wel enige ordening in te krijgen. Zo zijn ze te verdelen in type brandstof dat ze gebruiken en het vermogen dat ze leveren. Vooral dit laatste is een belangrijk keuzeargument. Hierbij speelt ook de boot waar de motor achter komt te hangen een rol. Voor een klein bijbootje en rubberbootje is een motor van 2 tot 5 pk vaak meer dan voldoende.

Als dit bootje alleen wordt gebruikt om van de ankerplaats naar de wal te varen zult u zich er prima mee kunnen redden. Ook de open zeilboot die op de meren en kanalen bij windstilte terug wil naar de haven maakt graag gebruik van een motor met een gering gewicht. De vissersboot en de rubberboot met harde bodem (RIB) zal om wat meer pk’s vragen.

Onderhoud buitenboordmotor kunt u ook zelf doen
We hebben enkele handige boekjes waarmee u op eenvoudige wijze leert hoe u uw buitenboordmotor kunt onderhouden, vaarklaar kunt maken en de voorbereiding voor de winterberging.


Link: | onderhoudsboeken |

Diefstal van een buitenboordmotor is een veelvoorkomend iets in de watersport. Buitenboordmotoren zijn vaak gemakkelijk te stelen. In 2008 werden 1338 aangiften gedaan van diefstal van een buitenboordmotor, het aantal gestolen buitenboordmotoren ligt veel hoger. Blijkbaar is Yamaha een populair merk bij dieven. Maar liefst 31% van de gestolen buitenboordmotoren waren van het merk Yamaha. Gestolen buitenboordmotoren worden zelden teruggevonden. Nog steeds hebben veel watersporters hun kostbare bezit onvoldoende of zelfs helemaal niet beveiligd.

Diefstal is te voorkomen door goed slot
Stazo is marktleider op het gebied van sloten voor buitenboordmotoren. Binnenkort komt een nieuw Stazo slot op de markt. Dit unieke slot heeft een geïntegreerde mogelijkheid om een beveiligingskabel te bevestigen. Op deze manier kan via het buitenboordmotorslot tevens de boot beveiligd worden tegen diefstal. Het Smartlock Plus is gepatenteerd, getest en goedgekeurd door SCM en TNO en heeft het VbV-keurmerk Vaartuigbeveiliging.
| Buitenboordmotorslot |
 

Bij aanschaf kunt u de volgende vragen stellen:

• Overschrijdt u niet het maximum vermogen dat de bootfabrikant voorschrijft?
Wanneer dit gedaan wordt kan dat tot schade en gevaarlijke situaties leiden (kop over kont gaan).
• Is de ingebouwde brandstoftank voldoende voor het toekomstige gebruik? Het bijvullen van een ingebouwd tankje is op het water soms niet eenvoudig. Een losse tank heeft meer inhoud en heeft vaak een peilschaal.
• Is het ontbreken van een keerkoppeling geen probleem? Een klein motortje vaart achteruit door de motor om te draaien i.p.v. achteruit te schakelen.
• Is een verlichtingsspoel nodig voor boordverlichting en/of accu laden?
• Is de motor redelijk draagbaar? Vooral als hij niet permanent achter de boot zit maar meegenomen wordt naar huis.
• Moet het een kort- of een langstaart zijn? Dit hangt natuurlijk van het type boot af. Bij een foute keuze zal de schroef bij golven boven het water uitkomen. Dit blindslaan zal de onbelaste motor ver boven zijn maximale toerental uit doen komen. Dit leidt tot overmatige slijtage.

Watersport en het vermogen en snelheid
Als snelheid voor de watersporter een belangrijke rol gaat spelen gaan er wel wat dingen veranderen. Zo zal het gewicht van de motor fors toenemen. Ook de bediening van de motor gaat veranderen. Sturen en bedienen we een kleine motor nog met de hendel aan de motor, nu doen we dit met afstandsbediening en een stuurrad. De boot is nu ook wat groter geworden en de indeling is veranderd. Tevens is de gewichtsverdeling veranderd. De trekstart met een trekkoord is vervangen door een elektrische startmotor. Waarschuwing voor doe-het-zelvers: wees voorzichtig met het losmaken van het startsysteem. Onder het trekkoord zit een sterk gespannen veer die ervoor zorgt dat het koord weer oprolt.

Het vaargedrag van de boot in combinatie met een buitenboordmotor is tweeledig. Wanneer het vermogen klein is zal de boot zich niet uit het water verheffen (planeren) en zal de snelheid beperkt blijven tot de rompsnelheid (theoretische maximumsnelheid van een boot). Wanneer een kajuitzeilboot een buitenboordmotor gebruikt met veel te veel vermogen kan dit tot problemen leiden. Afhankelijk van het formaat schip moet er een motor worden gebruikt die probleemloos de rompsnelheid kan bereiken plus iets extra voor stroom en wind. Maar gaat u voor de snelheid, en de romp van het schip is er voor ontworpen, dan gaat de boot op zeker moment in plané. Er ontstaat geen boeggolf meer en de snelheid kan daarna fors oplopen. De boot scheert als het ware over het water. Natuurlijk moet er extra vermogen in de motor zitten als de boot ook voor wakeboarden en waterskiën wordt gebruikt. Een vermogen van 80 tot 225 pk is dan normaal.

Het type brandstof
Ook het type bandstof hoort bij de keuzes. Diesel in de wereld van de buitenboordmotor komt niet vaak voor. De dieselmotoren zijn veel zwaarder en minder geschikt voor de watersport. Benzine is de meest gebruikte brandstof. Hier valt een onderverdeling te maken in viertakt- en tweetaktmotoren. De eerste heeft als voordeel een lager brandstofgebruik, minder vervuilende uitlaatgassen, ze lopen rustiger, geen oliemenging of olie-inspuiting maar ze zijn duurder in aanschaf en ook vaak zwaarder in gewicht. Tweetakt is nog steeds het meest populair binnen de watersport. Zowel van kleine tot grote vermogens wordt deze techniek toegepast. Door moderne smeringsystemen ligt de tijd dat er nog 1 op 10 olie moest worden gemengd ver achter ons. 1 op 50 tot 1op 150 is nu normaal. De mengverhouding (waar Watersportalmanak vaak vragen over krijgt) van1 op 50 komt heel veel voor maar als u het niet zeker weet neem dan contact op met de fabrikant of importeur. Internet is een prima medium hiervoor.
In dit kader mag de elektromotor niet ontbreken. Vooral binnen de sportvisserij is deze vorm van aandrijving populair. Bijna geen geluid en geen belasting voor het milieu.

De montage achter de boot verdient extra aandacht. Om het maximum uit uw motor te halen moet hij onder de juiste hoek aan de boot zitten. Zit de motor in een bun (komt op zeilboten vaak voor)? Krijgt hij dan voldoende verse lucht en worden de uitlaatgassen goed afgevoerd? De klemschroeven moeten stevig vast zitten. Over deze schroeven kan eventueel een beugelslot worden gezet, omdat er in Nederland veel motoren worden gestolen. Beveilig uw dure bezit hier tegen. Laat de motor niet met het staartstuk in het water steken als dit niet nodig is. Aangroei kan het staartstuk aantasten. Gebruik aangroeiwerende verf (antifouling) op het onderwatergedeelte maar let wel op: deze mag geen koper bevatten omdat staartstukken vaak uit aluminium zijn gemaakt. Koper en aluminium zijn geen vrienden.

Onderhoud is levensverlengend voor uw buitenboordmotor. Het instructieboekje zal veel informatie hierover geven. Ook korte inspecties voor u gaat varen kunnen een hoop ellende voorkomen. Hier een paar tips:
• Is de schroef onbeschadigd? Een beschadiging kan onbalans veroorzaken en schade toebrengen aan de aandrijving en de motor (keerringen en lagers).
• Lekt er geen olie uit het staartstuk? Dit kan op defecte keerringen duiden.
• Is de anode nog in goede staat? Zinkannode voor zoutwater en aluminium voor zoetwater.
• Is het startkoord niet versleten?
• Is de juiste verhouding olie gemengd? Na het tanken aan de pomp direct olie toevoegen is een goede gewoonte, dan wordt het ook nooit vergeten.
• Geeft de motor voldoende koelwater af?
• Zijn er reserve breekpennen aanwezig?
• Loopt de motor regelmatig?

Voor snelle motorboten is voorgeschreven dat er een technische inrichting op zit die bij onderbreking van de besturing de motor stopt. De zogenaamde man overbood knop.
Wanneer de motor de winterberging ingaat, moet hij worden voorzien van conserveringsmiddelen. Wisselingen in temperatuur en vochtigheidsgraad kunnen tijdens de berging leiden tot corrosie. Voor deze handelingen is het instructieboekje onmisbaar.

 

Advertentie

Deel dit met andere watersporters

Laatste nieuws

Perioden met regen, vanmiddag opklaringen en enkele buien
Aanbiedingen
  • Nieuwe artikelen

    SEIZOENSOPRUIMING

    TOT 50% KORTING

     

    Buitenboordmotorslot

    Voorkom diefstal
    vanaf 79,95

     

    Vaarkaarten Duitse Wadden

    Zie het overzicht!

     

    ANWB Wateralmanak 2017

     

    Roest verdwijnt als
    sneeuw voor de zon

    Lees meer...

     

    Kaarten en boeken
    Duitsland
     

    Nieuwe zaklampen!
    v.a. 29,95

     

Ook te volgen via