Motorrevisie

Nieuw of reviseren?
De motor is in veel schepen een onderdeel dat veelal even oud is als het schip zelf. Net als schepen kunnen dieselmotoren een hoge leeftijd bereiken. Toch komt de dag dat u afscheid moet nemen van uw vertrouwde “hakke puf”. Of is een revisie een mogelijkheid? Nu kunnen er vele overwegingen zijn om een nieuwe motor te laten plaatsen. Meer vermogen, zuiniger, stiller, kleiner, minder gewicht enz. zijn goede argumenten. Maar wat als u tevreden bent over uw oude "ijzeren vriend" die u nooit in de steek heeft gelaten. Laat staan dat de financiële midden ontbreken. Met de aanschaf van een nieuw blok bent u er namelijk niet. Op beurzen glimmen de rode, witte, blauwe, gele (er ontbreken vast een paar kleuren) krachtpatsers u tegemoet en ook de prijs is alleszins redelijk, maar is dit wel zo? Bij vervanging kunnen bijkomende kosten soms fors oplopen. Denkt u maar eens aan:

• Vervanging van het bediening paneel.
• Versteviging en verandering motorfundaties.
• Aanpassing uitlaatsysteem.
• Vernieuwing van de schroefas (oud type past niet op nieuwe flexkoppeling).
• Zwaardere schroef i.v.m. het grotere vermogen.

Tel bij bovenstaande de manuren nog eens op, en u krijgt een behoorlijk kostenplaatje. In de komende reportage kunt u de vorderingen volgen van het reviseren van een 30 jaar oude diesel. Aan de orde komen alle belangrijke onderwerpen die nodig zijn om er weer een zo goed als nieuw blok van te maken. De mening van monteurs en opdrachtgever zullen vergezeld gaan van foto’s en e.v. tekeningen.

 

Gerelateerde artikelen:

Schroef/Aandrijfsysteem | Scheepsdieselmotoren | Boegschroef en hekschroef | Contolebeurt of revisi | De kop is er af

Advertentie

Deel dit met andere watersporters

Laatste nieuws

Perioden met regen, vanmiddag opklaringen en enkele buien
Aanbiedingen
  • Aanbiedingen

    2 Vaarboeken België

    Van 75 voor 49 euro!

     

    Nieuwe uitgave!

    Vaarwijzer Waddenzee 2019

     

    HP 33 2019

    Direct leverbaar

     

Ook te volgen via