rol(reef)fok installatie

Rolfokinstallatie: gemak voor de waterport
Het gebruik van rolfok installaties in de watersport is in de loop van de jaren enorm toegenomen. De oorsprong van de rolfokinstallaties ligt bij de solozeilers (die vaker voor handige vernieuwingen zorgen). Zij komen nog wel eens een paar handen te kort en op een ruwe zee is het binnenhalen van een grote genua 1 (dit is een fok die tot ver achter de mast doorloopt) op het voordek geen gemakkelijke klus. Het grootste merken zijn ongetwijfeld Furlex en Harken. 

Functies rolfok
Nu moeten we eerst even een onderscheid maken. De rolfok installatie kan twee functies hebben te weten:

1)Het wegdraaien van het gehele zeil of
2)Het voor een deel inrollen van het zeil.

Bij de tweede functie gebruiken we de rolfok installatie nu als rolreef installatie. Voor de technische onderdelen die aan en om het voorstag zitten maakt dit geen verschil. Het zeil moet echter wel zo zijn ontworpen en gesneden zijn dat er een bruikbaar kleiner zeil overblijft. Wanneer de wind toeneemt, komen er ook meer krachten op het zeil te staan. De zeilmaker heeft natuurlijk er voor gezorgd dat deze krachten gelijkmatig over het zeil worden verdeeld. Gaan we nu een bol gesneden genua 1 verkleinen tot de maat van een werkfok dan kunnen er veel dingen fout gaan. Ten eerste zal door de onjuiste krachtverhoudingen het overgebleven deel van het zeil gaan vervormen en zal hij later als genua 1 niet meer aan zijn eisen voldoen. Een genua 1 is vaak van dunner en lichter materiaal gemaakt waardoor deze, bij harde wind en de onjuiste krachtverdeling, sneller zal scheuren. Ook zal het overgebleven zeil te bol zijn om met harde wind mee te varen. Door het deels inrollen zal ook het overgebleven oppervak van het zeil te hoog op het voorstag staan. De rolfok installatie heeft voor deze situatie alleen maar zin om het zeil volledig weg te nemen.

Genua 2
Wanneer de zeilmaker u een rolreefgenua levert wordt het een ander watersport verhaal. De iets kleinere genua 2, die van dikker en zwaarder materiaal is gemaakt en zo gesneden is dat er een bruikbaar zeil overblijft wanneer deze voor 30% wordt ingerold, is goed bruikbaar. Door in het voorlijk een strook foam te naaien zal bij het inrollen het zeil een bruikbare vorm overhouden. Dit soort zeilen zijn populair bij grote groepen zeilers. Van solozeilers tot toerzeilers maar ook op huurschepen zien we dit type zeil terug. De superfanatieke wedstrijdzeiler zal misschien niet dol enthousiast zijn. Maar als zovaak ligt ook hier een compromis aan ten grondslag. 

Voor- en nadelen van een rolreefinstallatie in de watersport
Wat zijn de voor en nadelen en waar moeten we op letten bij gebruik van een rol(reef) installatie?
• Snel en veilig opbergen van het voorzeil.
• Het voorzeil kan opgerold op het schip blijven zitten en wordt beschermd tegen vocht en UV-straling doormiddel van een rolfokhoes. Wordt soms vervangen door een donkere blauwe of groene rand aan het achterlijk die er voor zorgt dat het doek wordt afschermt.
• Een rolreefgenua vervangt 2 á 3 losse zeilen.
• Hoog bedieningsgemak.
• Er moet niemand meer naar het voordek voor het strijken en zetten.
• Door de zwaardere doeksoort iets
mindere prestatie bij weinig wind.
• Zorg er voor dat er voldoende reeflijn op de trommel zit om het zeil volledig in te rollen. Een paar slagen extra op de trommel kan geen kwaad. Een gereefd zeil zal zich strak op het profiel oprollen en zal zodoende meer reeflijn op de trommel nodig hebben.
• Bij het uitrollen van het zeil wil de wind wel eens aan de haal gaan met het zeil. De trommel windt dan razend snel de reeflijn op waardoor er lussen en knoppen in de reeflijn kunnen komen. Laat het zeil beheerst uitrollen.
• Vergeet niet bij het reven de lijogen op het dek naar voren te zetten.
• De reeflijn nooit over een winch laten lopen. Het inrollen moet met gevoel gebeuren en mag beslist niet zwaar gaan. Kijk tijdens het inrollen of het zeil zich netjes om het stag heen vouwt.
• Zeilen voor een rol(reef) installatie hebben vaak geen staaldraad in het voorlijk. Zet daarom niet teveel spanning met het genuaval op het voorlijk. In de loop van de tijd rekt het zeil anders op en wordt het te lang voor het profiel waar het inzit.

Advertentie

Deel dit met andere watersporters

Laatste nieuws

Perioden met regen, vanmiddag opklaringen en enkele buien
Aanbiedingen
  • Nieuwe artikelen

    Buitenboordmotorslot

    Voorkom diefstal
    vanaf 79,95

     

    Vaarkaarten Duitse Wadden

    Zie het overzicht!

     

    ANWB Wateralmanak 2017

     

    Roest verdwijnt als
    sneeuw voor de zon

    Lees meer...

     

    Kaarten en boeken
    Duitsland
     

    Nieuwe zaklampen!
    v.a. 29,95

     

Ook te volgen via