De kop is er af

De kop is er af.
De werkzaamheden aan de dieselmotor zijn begonnen (zie de eerdere verhalen onder het kopje reportage). Nadat het schip voor de wal kwam bij de werf, die de revisie gaat uitvoeren, heeft de eigenaar eerst zelf de nodige voorbereidende klussen aangepakt. De verbindingen die zijn BUKH motor heeft met het schip zijn eerst allemaal los gemaakt. 8 bouten waarmee de motor via 4 motorsteunen op de fundering staat zijn losgemaakt. Tevens zijn 4 bouten waarmee de keerkoppeling verbinding maakt met de schroefas verwijderd.

Nu staat de BUKH motor los in het schip maar heeft alleen nog enkele flexibele verbindingen o.a.:

  • Schakel en gashandelkabels
  • + en – kabel van de accu
  • Elektrische verbindingen
  • Uitlaatslangen en waterslot
  • Brandstofleiding en retourleiding
  • Koelwaterslang vanaf de thermostaat

Nadat een vorkheftruck in stelling is gebracht komt het moment om de 10 paardenkrachten uit zijn stal te hijsen. Met een beetje moed, beleid en trouw hangt even later de motor boven de kade en vindt hij snel zijn weg naar de werkbank.

Er is nu een beter beeld te krijgen van de eerste staat waarin de 30 jaar oude Bukh diesel zich bevindt. Buiten het feit dat de buitenkant nogal vet en vies is wordt er ook geconstateerd dat de dynamo nog maar met een bout vast zit. Het uitlaatspruitstuk is bijna door geroest en enkele rubbers van de motorsteunen bieden nog maar weinig steun. De monteur merkt dan ook terecht op “deze beurt komt precies op tijd”.

Nu wordt het tijd om de kop er van af te halen. En zo meer van de binnenkant van de diesel te kunnen beoordelen.

Terwijl in de werkplaats de operatie in volle gang is, is er aan boord plotseling een zee van ruimte ontstaan om het een en ander aan te pakken waar je normaal niet bij kunt komen. Als eerste is de dieseltank aan de beurt.

De dieseltank vraagt zeker ook de nodige aandacht.
Om te voorkomen dat er condens in de tank zich ophoopt zorgen we er voor dat de tank altijd goed gevuld is. Zeker als het schip voor een paar maand per jaar op de kant staat. Het is alom bekend dat bacteriën en condenswater in dieselbrandstof een verwoestende uitwerking kunnen hebben. De tank zelf, maar ook het brandstofsysteem en de filters kunnen problemen ondervinden. Het komt regelmatig voor dat reddingsmaatschappijen ongelukkige watersporters van woelig water moeten redden. Ze vertrouwden er op dat de motor hen snel in veiligheid zou brengen, maar doordat het woelige water het schip, bemanning maar vooral de dieseltank flink door elkaar had geschud viel de motor plotseling uit. De oorzaak is dan in veel gevallen de verontreiniging in de dieseltank. Dikke zwarte drab die de filters in een hoog tempo hebben verstopt.

Omdat het hier om een kunststof VETUS tank gaat is hij snel uitgemonteerd en komt er een hand vol kleverige zwarte drab uit. Omdat de WEBASTO dieselverwarming zijn brandstof ook uit dezelfde tank pompt vervangen we tevens het kleine filter dat tussen de aanzuigleiding zit.
Ook het waterscheidingfilter krijgt een beurt. Simpel uit elkaar nemen, schoonmaken en weer monteren. Als laatste worden alle slangklemmen en tankbevestigingen gecontroleerd.

Uit de werkplaats komt een verontrustend bericht.

De cilinderkop is niet in orde. Er is een scheurtje geconstateerd en dat belooft niet veel goeds. Er wordt na overleg met experts voor gekozen om een nieuwe cilinderkop te plaatsen. Er is nog wel overwogen om de kop te repareren maar garantie op het slagen van deze operatie wordt niet gegeven. De reden is simpel, als achteraf die operatie niet lukt, moet het blok er weer uit worden gehaald. In het schip zelf is niet voldoende ruimte om opnieuw de kop te demonteren. De dan te maken kosten wegen niet op tegen een nieuwe cilinderkop (± € 885,00).

Wat is de oorzaak geweest?
Het blijft gissen maar een van de meest voor de hand liggende verklaringen is dat de motor ooit te heet is geworden. Het is alom bekend dat als u een diesel heeft gestart en deze op temperatuur komt, er gecontroleerd wordt of er koelwater wordt opgepompt. Er zijn een paar plaatsen waar dit gedaan kan worden:

  • Via het doorzichtige deksel van het wierfilter, ook wel wierpot genoemd.
  • Bij de uitlaat achter het schip
  • Het geluid dat de uitlaat maakt. Dit verandert als er geen koelwater meekomt.

Er moet nu even een verschil worden gemaakt met directe koeling en interkoeling. De Bukh diesel heeft directe koeling. Motoren met interkoeling hebben vaak een warmtewisselaar en een aangepaste thermostaat. Het interne koelsysteem heeft zijn eigen koelwaterpomp. Controle over het interne koelsysteem vindt plaats via een alarmlampje, akoestisch alarm en/of temperatuurmeter. Wanneer nu de temperatuur te hoog oploopt in het motorblok kunt u dat via deze systemen controleren. Het buitenwaterkoelsysteem pompt via een impellerpomp water van buiten naar de motor of naar de warmtewisselaar.

Waar kan het fout gaan?

  • Verstopping van de koelwaterinlaat onder het schip.
  • Vuil in de wierpot (regelmatig controleren in vervuild vaarwater).
  • Versleten afdichtingring van het deksel van de wierpot waardoor de waterpomp geen onderdruk kan opbouwen.
  • Versleten impeller in de koelwaterpomp.
  • Lekkage van de koelwaterpomp door versleten pakkingen en O-ringen.
  • Defecte of vervuilde thermostaat.
  • Verstopte koelwaterkanalen in de motor.

Wanneer nu door een van deze oorzaken de temperatuur te hoog oploopt in het motorblok zal als eerste de koppakking het begeven. Maar ook de cilinderkop zelf wordt er niet beter op. Door een kapotte koppakking zal de compressiedruk afnemen. Hierdoor ontstaat verlies van vermogen maar ook lekkage van olie, koelwater en/of uitlaatgassen.

Als de motor koud is en er nadat hij is gestart er geen koelwater komt is er voldoende tijd om in te grijpen. Maar als de motor goed op temperatuur is en op kruissnelheid loopt, maar door wat voor een oorzaak dan ook plotseling geen koelwater meer wordt opgepompt, dan gaat het snel fout. Nu zit u niet constant naar de wierpot of de uitlaat te kijken en ook de metertjes en lampjes ontsnappen wel eens aan uw aandacht, daarom is het geluid dat de uitlaat maakt een goede indicatie op onraad. Tijdens een van de vaartochten is ooit door een vermoedelijke slechte afdichting op de wierpotdeksel ( kunststofring) het koelsysteem droog gelopen. Toen is de motor te heet geworden. Dit drooglopen is ook slecht voor de impeller in de waterpomp. Het kunststof waterslot in het uitlaatsysteem, wat ook niet meer wordt gekoeld door het geïnjecteerde water, is ten dele gesmolten vanwege de hete uitlaatgassen.

Nu maar hopen dat de “dieselgoden” de rest van de operatie gunstig beïnvloeden.  

Gerelateerde artikelen:

Schroef/Aandrijfsysteem | Scheepsdieselmotoren | Boegschroef en hekschroef | Contolebeurt of revisi | Motorrevisie

Advertentie

Deel dit met andere watersporters

Laatste nieuws

Perioden met regen, vanmiddag opklaringen en enkele buien
Aanbiedingen
  • Nieuwe artikelen

    SEIZOENSOPRUIMING

    TOT 50% KORTING

     

    Buitenboordmotorslot

    Voorkom diefstal
    vanaf 79,95

     

    Vaarkaarten Duitse Wadden

    Zie het overzicht!

     

    ANWB Wateralmanak 2017

     

    Roest verdwijnt als
    sneeuw voor de zon

    Lees meer...

     

    Kaarten en boeken
    Duitsland
     

    Nieuwe zaklampen!
    v.a. 29,95

     

Ook te volgen via