Brug- en sluis regels

Vaarregels bruggen en sluizen

Terwijl u vaart door de kanalen zult u onderweg veel bruggen en sluizen moeten passeren. Veel bruggen worden op afstand bediend met behulp van camera’s. Om de doorvaart voor bruggen en sluizen zo veilig mogelijk te laten verlopen zijn er aan aantal regels die zowel betrekking hebben op watersport als op beroepsvaart.

Het passeren van een brug

Indien u een brug wilt passeren gelden in principe vrijwel dezelfde regels als bij een sluis. Ook daar werkt de doorvaart met lichtseinen.

  • Of een brug voor u geopend moet worden hangt natuurlijk af van uw doorvaarthoogte. Vrijwel altijd staat voor de brug een peilschaal waarop af te lezen is wat de exacte doorvaarthoogte op dat moment is. In de ANWB Wateralmanak deel 2 staan ook alle bruggen in vermeld bij het betreffende vaarwater. Link: | ANWB Wateralmanakken |

  • Boven het vaarwater van een brug hangen in het midden van het brugdeel lampen. Een gele lamp betekent dat u onder de gesloten brug mag doorvaren, maar rekening moet houden met eventuele tegenliggers. Indien er twee gele lampen branden betekent dit dat u onder de brug mag doorvaren en u geen tegenliggers mag verwachten.

Indien de brug voor u bediend moet worden gelden andere signalen:

  • Dubbel rood onder elkaar betekent dat de brug niet bediend wordt op dat moment.
  • Omdat veel bruggen op afstand bediend worden dient u in de buurt van de brug te blijven zodat men u kan zien op de camera’s in de bedieningscentrale. U kunt ook de brug aanroepen via de marifoon, de meeste bruggen roept u aan via kanaal 18. Bij de brug staat een bord met het betreffende marifoonkanaal.
  • Indien er een rode lamp brandt en de andere gedoofd is dan dient u te wachten tot de brugbediening gestart wordt. Wachten kunt u bij de wachtsteiger, waardoor u gemakkelijk stil kunt liggen en het overige vaarverkeer niet hindert.
  • Wanneer de bediening aanstaande is zal er een rood licht met daaronder een groen licht gaan branden. U kunt zich dan gereed maken en langzaam richting de brug varen.
  • U dient te wachten met varen tot de brug helemaal geopend is, het bovenste rode licht gedoofd is en het onderste groen. Vaar vlot door zonder het overige verkeer te hinderen.

Het passeren van een sluis

Indien u een sluis moet passeren is er redelijke kans dat u een tijdje moet wachten. U kunt de sluis aanroepen via de marifoon, veelal staat vlak voor de sluis een bord met daarop het nummer van het marifoonkanaal. Verder zitten op de wachtsteigers veelal een meldknop waarmee u zich ook kunt aanmelden.

  • De toegankelijkheid van de sluis wordt aangegeven middels lichten. Een dubbel rood licht betekent dat de sluis niet bediend zal worden.
  • Indien er meerdere sluiskanalen zijn dan wordt de te openen sluis aangegeven middels een knipperend wit licht bij de scheiding van de sluiskanalen, soms wordt dit ook aangegeven met een pijl.
  • Een enkel rood licht betekent dat u dient te wachten tot de bediening plaatsvindt. Veelal is het verstandig om dan even aan te meren bij de wachtsteiger. Daarmee bevordert u de veiligheid van het scheepvaartverkeer en dat is ook een stuk gemakkelijker om even aan te leggen dan een tijdlang heen en weer te moeten manoeuvreren.
  • Wanneer de lichten veranderen in een rood licht boven en daaronder een groen licht dan is dat het teken dat de sluis bediend gaat worden. U dient te blijven wachten tot de deuren van de sluis openstaan en het licht op groen gaat springen.
  • In principe gaat beroepsvaart altijd voor, volg ook de eventuele instructies van de sluismeester op. Verder is de volgorde van binnenvaren in de sluis in volgorde van aankomst bij de sluis.
  • Hou er rekening mee dat het schroefeffect van de beroepsvaart bijzonder krachtig zal zijn. Houdt daarom even ruimte tot de beroepsvaart heeft aangemeerd.
  • U dient zoveel mogelijk vooraan af te meren in de sluis om anderen de mogelijkheid te geven ook de sluis in te kunnen. Ga niet te dicht achter de beroepsvaart aanmeren want bij het wegvaren zal de schroef van de beroepsvaart u wel weg kunnen duwen met forse kracht.
  • Maak uw boot vast met voldoende landvasten, maar u mag nooit vast leggen om de bolder op uw boot, bij het schutten zal de waterstand veranderen en kunt u aan de sluismuur blijven hangen. Houdt daarom de landvast in de hand zodat u de lijn kunt laten vieren.
  • U mag de sluis uitvaren als het licht op groen staat. Ook daar geldt de volgorde van binnenkomst is ook de volgorde van uitvaren, tenzij u ander afspreekt met een andere schipper.

Aanleggen in een sluis

Het is voor velen lastig om in een keer een lijn om een bolder te leggen. Leg altijd eerst achter vast zodat u niet draait in de sluis, indien het voorschip toch gaat verdraaien is een beetje schroef en sturend naar de muur voldoende om het schip te corrigeren. Indien u schip niet erg lang is kunt u ook een middelbolder van uw boot gebruiken om aan te leggen.

Aanleghulp

Een handig hulpmiddel om af te meren in een sluis is de Bogrip, daarmee kunt u trefzeker aanleggen in de sluis.

Link: | Bogrip aanleghulp |

Advertentie

Deel dit met andere watersporters

Laatste nieuws

Perioden met regen, vanmiddag opklaringen en enkele buien
Aanbiedingen
  • Nieuwe artikelen

    Buitenboordmotorslot

    Voorkom diefstal
    vanaf 79,95

     

    Vaarkaarten Duitse Wadden

    Zie het overzicht!

     

    ANWB Wateralmanak 2017

     

    Roest verdwijnt als
    sneeuw voor de zon

    Lees meer...

     

    Kaarten en boeken
    Duitsland
     

    Nieuwe zaklampen!
    v.a. 29,95

     

Ook te volgen via