Jacht Radar

Jacht Radar voor de pleziervaart
De tijd dat RADAR (Radio Detection And Ranging) alleen nog bij de beroepsvaart te vinden was ligt ver achter ons. Door de snelle ontwikkeling op het gebied van elektronica zien we een groot aanbod van innovatieve producten op ons af komen voor de watersport. De opzichzelfstaande radar met een grote ronddraaiende antenne (scanners) en stroomslurpende beeldbuis is verleden tijd. Kleine lichtgewicht scanners gemonteerd in waterdichte behuizingen (radome) worden gekoppeld aan kleurenschermen met daglichtweergave.


ANWB Radarsimulator – CD-ROM - € 59,95
Velen maken inmiddels gebruik van een jachtradar. Ze worden compacter, betaalbaarder en kunnen steeds meer. Deze radarsimulator is bedoeld om u op uw gemak in de thuissituatie met het varen op radar vertrouwd te maken. Hij maakt van uw PC-scherm een heus radarscherm waarop u zelf allerlei oefeningen kunt doen. Onder andere het plotten van de koers van een schip en het aanlopen van een haven bij slecht zicht. Alles zo samengesteld dat u een ideale voorbereiding op de praktijksituatie heeft.
| naar cursusboeken watersport |

Hoe werkt een jachtradar?

Eenvoudig gezegd komt het er op neer dat de ronddraaiende radarscanner pulsen uitzendt die nadat ze door een object, (schip, boei, enz.) worden teruggekaatst door de radarontvanger (receiver) worden omgezet in lichtpunten (echo) op het scherm. Het centrum van het scherm is de eigen positie van uw schip. Rond dit punt zien we: schaalverdeling (0º-360º), afstandsringen, koersflits, cursor, en peilstreep. Naast het radarscherm is nog een veelvoud aan informatie te vinden. Deze worden vaak ook verkregen doordat de radar is gekoppeld aan GPS, stuurautomaat, en/of elektronische kompassen.
| GPS op het water |

Wat kunt u met een jacht radar in de watersport?
Op het radarscherm kunnen we waarnemen wat er om ons heen te zien is. Alles wat het radarsignaal reflecteert, er zijn uitzonderingen, zien we terug als lichte stippen of vlekken. Door middel van de peilstreep kunnen we de echo peilen en de richting (bearing) op de buitenste schaal aflezen. Dit is natuurlijk wel een richting t.o.v. onze koers( koersflits). Door middel van de afstandsringen weten we ook de afstand tot het object. Deze afstandsringen zijn vaak instelbaar op grote of kleine onderlinge afstand. Dit is natuurlijk afhankelijk van het bereik van de radar. Wanneer het scherm ook de beelden van elektronische kaarten kan weergeven is het vergelijken van deze beelden bijzonder eenvoudig.
Ook kunnen we radarbakens (Racons) waarnemen. Dit zijn bakens die wanneer ze door een radar worden aangestraald een actief signaal uitzenden en zo op ons scherm als een morsecode herkenbaar zijn. Met MARPA (Mini Automatic Radar Plotting Aid) kunnen kortste passeerafstand en tijd worden bepaald. Ook naderingskoersen en snelheden kunnen worden afgelezen.

Soorten RADAR, radarvergunningen en radardiploma’s
De Wet op de Telecommunicatie Voorzieningen (WTV) geeft aan dat er voor een Radar en marifoon een vergunning nodig is (komt in de toekomst misschien ten dele te vervallen). Het Agentschap Telecom geeft de vergunningen uit. Radarinstallaties kunnen voor verschillende doeleinden geschikt zijn. Zo zijn er installaties voor zeevaart, Rijn- en binnenvaart en pleziervaart. Radars moeten aan bepaalde eisen voldoen om een type-goedkeuring te krijgen. Wij beperken ons tot de watersport. Buiten een type goedgekeurde jachtradar moet er een type-goedgekeurde marifoon aan boord zijn. Ook dient de watersporter in het bezit te zijn van het diploma “Radarwaarnemer ruime wateren” en Marcom A of B. Voor het varen op ruime wateren moet het schip zijn uitgerust met een bochtaanwijzer en/of een goed kompas. Het gebruik van radar op de meeste binnenwateren (gebieden van het BPR, SRKGT en RPR) is alleen toegestaan als men in bezit is van grootvaarbewijs en radardiploma. Wanneer het vaarwater het gebruik van radar bij slecht zicht verplicht stelt en er is geen juist type radar aanboord voor het gebied waar u vaart, moet u met het schip stil gaan liggen. Ook geldt dit als er wel de juiste radar aan boord is, maar niet de juiste bedieningscertificaten.

Radar op ruime vaarwateren
Onder ruime vaarwateren valt volgens het BPR:
De Waddenzee, haven Termunten, haven Delfzijl Eemshaven, haven Scheveningen, Het Noordzeekanaal, Zijkanaal G, Het IJ, IJsselmeer, Markermeer, Gouwzee, Maasmond, Nieuwe Waterweg, Nieuwe Maas, het Beerkanaal en het Calandkanaal, de Noord, Oude Maas Dortsekil en de oversteek naar Havenschap Moerdijk, de Oosterschelde Het kanaal Zuid-Beveland, de Westerscheldehavens en het Kanaal Gent-Terneuzen inclusief buitenvoorhaven.

Radar op de Noordzee
Op de Noordzee, inclusief de territoriale wateren, gelden voor de watersport geen eisen t.a.v. de radarapparatuur. Er zijn radars in de handel die niet zijn toegestaan als “jachtradar” op de hierboven opgesomde ruime wateren, maar wel op de Noordzee mogen worden gebruikt. Men heeft hier wel een vergunning voor nodig en deze radars moeten wel aan Radio and Telecommunications Terminal Equipment (RTTE) en CE normen voldoen. De resolutie van deze apparatuur is te laag om hiermee verantwoord te kunnen navigeren op de binnenwateren (ook niet op de genoemde ruime binnenwateren).

Hoe maken we een keuze?
De regelgeving betreffende de radar is nogal complex. Bepaal eerst wat uw vaargebied is en of u de moeite wilt nemen om aan alle eisen te voldoen. Laat u bij aanschaf goed voorlichten om te voorkomen dat u een foute keuze maakt. Het bovenstaande is een grove greep uit de regelgeving. Als u toch een radar aan boord laat monteren leer dan goed met het apparaat omgaan. In handen van een geoefende gebruiker is een radar een veiligheidsmiddel bij slecht zicht, maar levensgevaarlijk als u van toeten nog blazen weet. Er zijn in Nederland voldoende opleidingen tot “Radarwaarneming ruime wateren”. “Radarnavigator” is een opleiding die gericht is op de beroepsvaart. Op enkele zeevaartscholen kunt u deze als opleiding of opfriscursus volgen als u aan de eisen voldoet.

Radarreflector: een must voor de watersport
Ook al hebt u geen radar op uw schip, een radarreflector is een must. Ze zijn in vele soorten te koop. De achtvlakkige radarreflector is een van de bekendste (vaak zijn ze niet juist gemonteerd). Simpel gezegd zoals die in gemonteerde toestand op tafel ligt, zo moet hij omhoog en zo hoog mogelijk op het schip. Maar als hij eenmaal zijn plek aan boord heeft, weet u zeker dat uw buurman, met radar, u ziet.

 

 

Advertentie

Deel dit met andere watersporters

Laatste nieuws

Perioden met regen, vanmiddag opklaringen en enkele buien
Aanbiedingen
  • Aanbiedingen

    Verrekijkers

    Diverse uitvoeringen
    vanaf  129,-

     

    Beveilig uw boot

    GPS tracker zonder vaste
    kosten of simkaart!

     

    Perfecte GPS navigatie

    PC Navigo 2021
    Nu leverbaar

     

    Nieuw verschenen

     

    Duitsland
    Kaarten en boeken


     

    Kaartenset België

     

    Vaarkaarten Frankrijk

Ook te volgen via