Brugge – Zeebrugge

Van Brugge naar Zeebrugge – Vaarroute België

We willen weer naar de kust en kiezen voor Zeebrugge. Bepaald geen opwindende plaats, maar een mooi vertrekpunt richting Scheveningen. Vanuit Brugge is het slechts 11 mijl varen naar Zeebrugge, maar dat lijkt korter dan uw vaartijd zal gaan uitwijzen. De maximale doorvaarthoogte is 7,0 meter en de maximale diepgang is 2,5 meter, u passeert 3 sluizen en er dient 15 x een brug voor u bedient te worden. Vaartijd ca 4 uur, afhankelijk van de wachttijd bij de grote sluizen bij Zeebrugge.

Gebruikte kaarten: | vaarkaarten België | 

Vaarvignet – waterwegenvignet

Voor het varen op de Belgische binnenwateren zoals hieronder heeft u een Vaarvignet nodig, zie het maar als tolbetaling. Een vaarvignet kunt u vooraf aanschaffen of bij de eerste sluis die u passeert. U kunt een Vaarvignet kopen voor het hele jaar (80 euro voor schepen tussen 6 en 12 meter, 180 euro voor schepen langer dan 12 meter) of voor een kortere periode (40 of 80 euro).

Link: | Waterwegenvignet België |

Startpunt Brugge vanuit de jachthaven Flandria

We varen vanuit jachthaven Flandria waar we prettig hebben gelegen en veel in de oude stad zijn geweest weer het kanaal van Gent naar Oostende op in noordelijke richting, om de stad Brugge heen. Houdt bij uw vertrek even de draaitijden van de Katelijnepoortbrug in de gaten. Die draait van:  06:00 tot  07:50, van 08:20 tot 11:55, van 12:25 tot 17:00 en van 17:30 tot 22:00.

Zodra u het Kanaal van Gent naar Oostende op vaart passeert u de vaste brug Ring Brugge met een doorvaarthoogte van 7,55 meter, daarna volgt om Brugge nog een hele serie bruggen.  De Katelijnepoortbrug moet voor u bediend worden (doorvaarthoogte 0,6 meter), dat geldt ook voor de Gentpoortbrug met een doorvaarthoogte van 1 meter. Vervolgens komt u bij de Kruispoortbrug Maalse Steenweg (0,4 meter). De kantelbrug Sluis-Boven (0,25 meter) ligt direct voor de Nieuwe Dammepoortsluis, meestal kunt u bij bediening beide kunstwerken in één keer passeren.

De Nieuwe Dammepoortsluis is een ietwat vreemde sluis, het is eigenlijk een ronde kom, zeer breed en niet erg lang, de ronde vorm maakt aanleggen aan bakboord wat lastig, zeker ook nog eens omdat het daar wel eens aardig wil stromen. De beste aanlegplaatsen zijn aan stuurboordzijde. Het verval is 1,67 meter.

Na de sluis gaat u rechtdoor naar de kantelbrug Sluis-Beneden, deze brug met een doorvaarthoogte van 30 centimeter moet bediend worden voor u. Daarna komt u in het Handelsdok, waar u moet wachten voor bediening van de Warande-draaibrug. In de Vlotkom moet u halverwege draaien na stuurboord, naar de bediende brug Verbindingssluis Zuid, de doorvaarthoogte is 5,36 meter, dit is tevens de toegang naar de verbindingssluis Brugge. Dit is een oude sluis zonder charme en zonder al te veel mogelijkheden om vast te leggen. De sluis is waarschijnlijk ondertussen al gerenoveerd.

Na het schutten passeert u de brug Verbindingsluis Noord en komt u weer op een groter vaarwater, het Boudewijnkanaal. Dit brengt u naar de bediende Herdersbrug Dudzelle (0,5 meter, kanaal 68). Deze brug draait continu en ligt vlak voor de bediende Spoorbrug Dudzele met een doorvaarthoogte van 6 meter.

Het laatste stuk gaat een sneller terwijl het landschap industrieel wordt. De Oude Zeesluizen bij Zeebrugge zijn al geruime tijd gesloten maar u kunt eerder al naar stuurboord richting de grote havens en de Pierre van Dammesluizen.

Pierre van Dammesluizen

De ingang daar naar toe ziet er industrieel uit en dat is het ook, toch moet u daar langs varen. Eerst de door de Zwankendammebrug (1 meter) aan bakboordzijde, deze brug kunt u oproepen via kanaal 68. Daarna vaart u rechtdoor langs de zeer grote containerschepen. Aan het eind ziet u aan bakboordzijde de Pierre van Dammesluizen liggen.

Groen licht op de sluis betekent niets voor u

Eerst aanroepen op kanaal 68, ook als het licht op groen staat. Zelf hebben we daar 2 uur voor de sluis moeten wachten voordat we naar binnen werden geroepen. Er is daar geen aanlegmogelijkheid, dus dobberen en manouvreren met de motor buiten het bereik van “de grote jongens” die eerder de sluis in mogen.

De sluizen zijn groot: 500 meter lang en 57 meter breed. Als we er eindelijk in mogen liggen er al drie grote tienhoogflats van vrachtschepen begeleid door sleepboten in, daar mogen we naast liggen. Even oppassen met de stootwillen want de sluizen zijn niet zo mooi afgewerkt als de sluizen voor plezierjachten. Uiteindelijk mogen we weer varen, eerst twee grote schepen en dan mogen wij varen, terwijl het containerschip naast ons netjes op ons wacht. Na de sluis bent u weer op het zoute water. U vaart nu de havens van Zeebrugge in.

Bij het invaren van de haven ziet u op de strekdammen verkeerslichten staan. U mag de haven alleen in- en uitvaren als de bovenste twee lampen op groen staan en de onderste wit.

Bij twijfel kunt u de verkeersleiding aanroepen via VHF 71. Link: | instructie pdf |

Vaar eerst een stuk rechtdoor en steek dan over naar bakboord. U passeert dan het Marinedok en vrijwel achterin is de ingang naar de twee jachthavens van Zeebrugge. We hebben een ligplaats in jachthaven Westminster (achterste haven), zie ons verslag van de jachthaven.

Link: | Jachthaven Westminster Zeebrugge |

Vaarroutes België:  Breskens-Antwerpen | Antwerpen-Gent | Gent-Brugge | Brugge - Zeebrugge |

Gebruikte kaarten: | Vaarkaartenset België | Overzichtkaart België | Vaarwijzer België | 

Advertentie

Deel dit met andere watersporters

Laatste nieuws

Perioden met regen, vanmiddag opklaringen en enkele buien
Aanbiedingen
  • Nieuwe artikelen

    SEIZOENSOPRUIMING

    TOT 50% KORTING

     

    Buitenboordmotorslot

    Voorkom diefstal
    vanaf 79,95

     

    Vaarkaarten Duitse Wadden

    Zie het overzicht!

     

    ANWB Wateralmanak 2017

     

    Roest verdwijnt als
    sneeuw voor de zon

    Lees meer...

     

    Kaarten en boeken
    Duitsland
     

    Nieuwe zaklampen!
    v.a. 29,95

     

Ook te volgen via