Voorschriften België

Vaarregels voor watersport in België
Misschien niet de eerste gedachte, maar België heeft een groot netwerk aan vaarwater. Met name voor een motorboot is België een fantastisch land om te varen. Niet alleen Antwerpen, Gent en Brugge zijn leuk, er zijn ook nog veel andere mogelijkheden. De vaarregels zijn niet veel anders dan in Nederland. In de Wateralmanak deel 1 van de ANWB vindt u alle voorschriften voor de specifieke wateren van België.

 

Vaarregels en voorschriften watersport België

  • Paspoort of identiteitsbewijs
    Binnen de Europese Unie is een paspoort geen vereiste, wel is het verplicht u te kunnen identificeren. Dit kan met een paspoort of een geldige ID kaart.
     
  • Eigendomsbewijs van de boot – ICP
    in het buitenland dient u in het bezit te zijn van het eigendomsbewijs van uw boot. Het ICP is een officieus eigendomsbewijs hiervoor dat in de praktijk uitstekend voldoet. In vrijwel heel Europa wordt het document geaccepteerd als identiteitsbewijs van de boot. Dit geldt ook voor kano’s, roeiboten, zeilplanken en jetski's.

    Het ICP bevat de gegevens van de eigenaar en een beschrijving van het schip. Het document is in het Nederlands, Engels en Frans gesteld. Ook de inventaris zoals marifoon en de motor staat erop. U kunt daarmee aantonen dat de apparatuur bij het schip hoort. Het ICP is op alle Europese binnen- en kustwateren geldig voor de duur van twee jaar. U kunt uw ICP ook laten verlengen.
     
  • Link: |  Aanvragen ICP | meer info ICP | 
     
  • Vaarvignet België

    In België moet iedereen die in de Vlaamse wateren wil varen een vaarvignet hebben. In België noemt men dit een Waterwegenvignet. Het komt er in feite op neer dat iedereen die deze wateren bevaart een belasting moet betalen. Het Waterwegenvignet kunt u aanschaffen bij de eerste sluis waar u het gebied binnenvaart.

    Er is geen Waterwegenvignet nodig voor de Beneden-Zeeschelde, de Grensleie, de Schelde-Rijnverbinding en de gemeenschappelijke Maas. Dat betekent dat als u alleen naar Antwerpen wilt varen u geen vignet nodig heeft.

    De opbrengsten van het Waterwegenvignet gaat naar de vaarwegbeheerder in België. U kunt een jaarvignet of een 3-maandenvignet aanschaffen. Bij aanschaf van het vignet dient u veel gegevens in te laten vullen, deze gegevens worden centraal opgeslagen zodat u bij de volgende sluis alleen maar de naam van uw schip hoeft door te geven, waardoor men kan zien of u een geldig vignet heeft.

    U dient het vignet duidelijk zichtbaar op de achtersteven, bakboordzijde te plakken.

    De kosten (2017) zijn afhankelijk van de lengte en te behalen snelheid van uw boot;

    Tot 6 meter: jaarkaart 80 euro, 3-maandenkaart 40 euro
    Tussen 6 en 12 meter langzame boten: jaarkaart 80 euro, 3 maandenkaart 40 euro
    Tussen 6 en 12 meter snelvarende boten*: jaarkaart 165 euro, 3 maandenkaart 80 euro
    Langer dan 12 meter: jaarkaart 165 euro, 3-maandenkaart 80 euro

    *Snelvarende boten zijn boten die meer dan 20 kilometer per uur kunnen behalen.


    Stelselmatige controle

    Bij overtreding volgt een boete. Deze bedraagt 2x het tarief gerekend plus de aanschaf van een vignet. Er wordt stelselmatig gecontroleerd op zowel de bruggen en de sluizen als op de haventerreinen.

     

  • Vaarbewijs België – ICC
    Op de Belgische wateren dient iedereen met een boot langer dan 5 meter over een vaarbewijs (ICC) te beschikken. Indien u na 1 januari 2010 een vaarbewijs heeft gehaald dan is hierbij tegelijk een ICC aan toegevoegd op de kaart door de Vamex en hoeft u niets aan te vragen. U kunt ook uw huidige Vaarbewijs laten omzetten naar een kieuw model waar direct een ICC bij inbegrepen is.

    Link | Vamex ICC |
     
  • Vaarregels in België
    De voorrangsregels voor beroeps- en watersport verschillen in België niet wezenlijk met die van Nederland. Beroepsvaart heeft altijd voorrang. Zie voor de overige de regels van Nederland de Wateralmanak deel 1 van de ANWB.

    Link | Nederlandse voorrangsregels |
     
  • Marifoon en voorschriften België
    In België geldt een marifoonplicht. Ieder vaartuig langer dan 7 meter dient een marifooninstallatie aan boord te hebben. Schepen groter dan 20 meter zelfs twee installaties. Iedereen die een marifoon aan boord heeft, ook al is dit niet verplicht, dient over de nodige vergunning te beschikken voor het toestel en een bedieningscertificaat voor het gebruik ervan.

    Link | Marifoonvoorschriften |
  • Diesel tanken
    Het netwerk van tankstations in België is redelijk goed. Zorg er wel voor om voldoende brandstof aan boord te hebben, maar in de meeste havens is wel een tankstation. De politie is zeer streng bij controle op rode diesel. Of u de brandstof in een ander land aantoonbaar heeft getankt maakt niet uit, indien men sporen vindt van rode diesel kunt u rekenen op een fikse boete.
  • Kaarten en boeken varen in België
    In onze webwinkel vindt u een aantal boeken en kaarten over het varen in België. De Vaarwijzer van Hollandia is Nederlandstalig, ook hebben enkele goede kaarten en atlassen ven De Rouck (Nederlandstalig) in voorraad een overzichtskaart van Delius Klasing (Duitstalig) en En Vaartkaart België van Fluviacarte (Franstalig).

  • Link | boeken en kaarten watersport België  |

 

Advertentie

Deel dit met andere watersporters

Laatste nieuws

Perioden met regen, vanmiddag opklaringen en enkele buien
Aanbiedingen
  • Nieuwe artikelen

    Buitenboordmotorslot

    Voorkom diefstal
    vanaf 79,95

     

    Vaarkaarten Duitse Wadden

    Zie het overzicht!

     

    ANWB Wateralmanak 2017

     

    Roest verdwijnt als
    sneeuw voor de zon

    Lees meer...

     

    Kaarten en boeken
    Duitsland
     

    Nieuwe zaklampen!
    v.a. 29,95

     

Ook te volgen via