Kantelproef KNRM in Hindeloopen geslaagd

Watersport nieuws 22-0-2009 | Succesvolle kantelproef KNRM in Hindeloopen
De KNRM heeft een geslaagde kantelproef gehouden in de watersport plaats Hindeloopen. De boot die in de toekomst Antoinette gaat heten met als ligplaats Stellendam is in aanbouw bij Aluboot in Hindeloopen. Vast onderdeel van het productieproces is de kantelproef. Hierbij wordt het schip scheefgetrokken totdat de boot kantelt. Hierna dient de boot vanuit zijn drijfvermogen zichzelf weer rechtop te plaatsen. Na een geslaagde proef kan de boot worden afgebouwd.



Spectaculair voor publiek
Het ziet er spectaculair uit, de eerste keer is de boot onbemand en na een geslaagde eerste proef is de bemanning aan de beurt om dit mee te maken. Volgens de voorlichter van de KNRM is dit een onderdeel van de training die de redders van de watersport dienen te ondergaan. Naast de bemanning van Station Stellendam komen ook mannen (en vrouwen) vanuit andere stations naar Hindeloopen om de test mee te maken.
Vanuit het publiek is er grote belangstelling voor deze kantelproef. Om de boot daadwerkelijk te laten omslaan moet een hijskraan de boot wel heel erg schuintrekken. Uiteindelijk kantelt de boot op zijn kop in het water en na enkele seconden is de boot in staat om zichzelf weer rechtop te plaatsen.



Voor bouwer van schip niets bijzonders
Op onze vraag aan een van de mensen van Aluboot of dit een spannend moment is wordt ontkennend geantwoord. “Dit is inmiddels de tiende boot van dit type die we hebben gebouwd, iedere boot is anders, maar als we nu nog nerveus zouden zijn is dat een slecht teken.” Bij Aluboot in Hindeloopen werken 14 mensen dagelijks aan de fabricage van aluminium schepen. De KNRM is niet de enige opdrachtgever, men bouwt ook bijzondere zeil- en motorjachten die in een hogere prijsklasse liggen.

Zonder hulp niet weer omhoog bij doodstil water
In de rimpelloze haven van Hindeloopen heeft de boot wel een klein hulpje nodig om over het dode punt te komen en op te richten, maar volgens medewerkers van Aluboot zal met een beetje zeegang dit absoluut niet nodig zijn. "Eerder geleverde boten slaan in de praktijk op ruwe zee ook wel eens over de kop en daarbij is na afloop alleen maar wat schades aan antennes etc. Voor de rest gebeurt er helemaal niets met de reddingsboten. Bovendien slaat een boot niet om onder dit soort omstandigheden."

Type Arie Visser
De nieuwe reddingsboot is van het type Arie Visser, heeft een lengte van 18 meter en 2 motoren van 1000 PK zorgen voor de aandrijving. Het bedrag wat met de aanschaf is gemoeid bedraagt ca 2 miljoen Euro. Volgens bouwer Aluboot is vooral de elektronica aan boord bepalend voor de prijs.
 

Bron: Redactie Watersport Almanak | Datum van publicatie: 22-08-2009

Advertentie

Reacties

Deel dit met andere watersporters

Trefwoorden

KNRM 

Laatste nieuws

Perioden met regen, vanmiddag opklaringen en enkele buien
Aanbiedingen
  • Aanbiedingen

    Verrekijkers

    Diverse uitvoeringen
    vanaf  129,-

     

    Beveilig uw boot

    GPS tracker zonder vaste
    kosten of simkaart!

     

    Perfecte GPS navigatie

    PC Navigo 2021
    Nu leverbaar

     

    Nieuw verschenen

     

    Duitsland
    Kaarten en boeken


     

    Kaartenset België

     

    Vaarkaarten Frankrijk

Ook te volgen via