Brugbedieningscentrale in Zuid-Holland geopend

Centrale brugbediening maakt scheepvaartbegeleiding in Zuid-Holland mogelijk
Gedeputeerde Van Dijk heeft op 16 mei de tweede brugbedieningscentrale in Zuid-Holland geopend. Vanuit deze brugbedieningscentrale in Leidschendam zullen in de toekomst minimaal 20 bruggen in Delft, Rijswijk, Leidschendam-Voorburg, Den Haag en Voorschoten bediend worden. Hiermee wordt het mogelijk om op de provinciale vaarwegen het scheepvaart verkeer te begeleiden en de bediening van bruggen en sluizen efficienter uit te voeren.

De GeestbrugDe Geestbrug, Hoornbrug, Oude Tolbrug en Nieuwe Tolbrug in Den Haag worden vanaf dit moment centraal vanuit brugbedieningscentrale in Leidschendam bediend. Binnen een aantal jaren worden de overige bruggen in de regio aangesloten op de brugbedieningscentrale. Het gaat dan om tenminste 20 bruggen en sluizen van de provincie Zuid-Holland, en een aantal bruggen van Rijkswaterstaat, gemeenten en Pro-rail op het traject.

De provincie Zuid-Holland heeft als één van haar beleidsuitgangspunten dat vervoer over water gestimuleerd moet worden om daarmee het wegverkeer te beperken. Dit heeft in de eerste plaats betrekking op het beroepsmatig gebruik van de vaarwegen en het daardoor beperken van het wegverkeer. Hiernaast is ook het bevorderen van de recreatievaart van belang. Met de centrale bediening kan op efficiënte wijze geanticipeerd worden op de (veranderde) behoefte van de vaarweggebruiker (zowel beroeps- als recreatievaart). Door centrale bediening functioneert de voormalige brugwachter als verkeersbegeleider en kan zo zorgdragen voor een optimale afstemming van het verkeer op De Hoornbrugzowel de weg als het water.

Vorig jaar is de eerste brugbedieningscentrale van de provincie in Leiden in gebruik genomen. De komende jaren worden in Zuid-Holland nog 4 centrales gebouwd in Alphen aan den Rijn, Gorinchem, Vianen en Gouda. In de bedieningscentrale Alphen aan den Rijn wordt samengewerkt met de gemeente voor het bedienen van zowel de gemeentelijke als de provinciale bruggen.

Brugbedieningscentrale Leidschendam
Het voormalig steunpunt aan de Leidsekade te Leidschendam is in de achterliggende maanden met high-tech voorzieningen geschikt gemaakt voor het op afstand bedienen van ruim 20 bruggen. Hiervoor is een glasvezelnetwerk gelegd. Een aantal bruggen is inmiddels technisch aan de nieuwe brugbediening aangepast. Andere bruggen worden binnenkort aangepast.

Met andere instanties wordt overleg gevoerd om bruggen langs de vaarroute Delft - Leiden die niet in eigendom zijn bij de provincie ook vanuit deze brugbedieningscentrale te gaan bedienen. Hiermee wordt bereikt dat de bediening van de bruggen op eenzelfde vaartraject op uniforme wijze geschiedt.

De Oude TolbrugVeiligheid
Door de provincie Zuid-Holland is een nieuwe standaardconfiguratie ontwikkeld voor de bediening van bruggen op afstand. Uitgegaan is van een uniforme inrichting van de werkplek. De apparatuur is zodanig ontwikkeld dat de veiligheid voor het wegverkeer, het scheepvaartverkeer en het bedienend personeel altijd is gewaarborgd. Ook bij automatische processen kan de operator altijd ingrijpen. De provincie voldoet aan de machinerichtlijn en de bruggen hebben een CE-keur. Daarnaast is er voor de veiligheid een internationaal erkend niveau vastgelegd: SIL 3 volgens NEN-kwaliteitsnorm 62061. Dit mag in Nederland uniek genoemd worden.

De glasvezelnetverbinding tussen de bruggen vormt in de toekomst een, deels nog te realiseren, ringverbinding zodat in geval van calamiteiten de brugbediening altijd vanuit een andere brugbedieningscentrale overgenomen kan worden.

Achtergrond
Met de opening van de centrale bedieningscentrale Leidschendam is uitvoering gegeven aan de in 2006 door Provinciale Staten vastgestelde Nota Provinciale Vaarwegen en Scheepvaart. Deze nota zet in op het aanbieden van een vlotte, veilige en betrouwbare verkeersafwikkeling. Nieuw hierin is de trajectgerichte benadering welke alleen mogelijk is met een centrale objectbediening.

Uitgangspunt bij het ontwerp van de bedieningcentrale is dat hinder voor het landverkeer bij het openen van de brug zoveel mogelijk wordt beperkt en dat hinder door sluiting van de brug voor de scheepvaart wordt geminimaliseerd.

Foto's: Provincie Zuid-Holland

Bron: DBI | Datum van publicatie: 19-05-2008

Advertentie

Reacties

Deel dit met andere watersporters

Trefwoorden

bedieningstijden 

Laatste nieuws

Perioden met regen, vanmiddag opklaringen en enkele buien
Aanbiedingen
  • Aanbiedingen

    Verrekijkers

    Diverse uitvoeringen
    vanaf  129,-

     

    Beveilig uw boot

    GPS tracker zonder vaste
    kosten of simkaart!

     

    Perfecte GPS navigatie

    PC Navigo 2021
    Nu leverbaar

     

    Nieuw verschenen

     

    Duitsland
    Kaarten en boeken


     

    Kaartenset België

     

    Vaarkaarten Frankrijk

Ook te volgen via