24 uursrace 2007 een enorm spektakel, impressies en uitslagen

Het was weer een enorm spektakel, de 24 uurs race 2007. Van de 700 aangemelde schepen zijn 641 gestart. De nacht was redelijk rustig met een windje tussen windkracht twee en drie. Op de zaterdag was er wat meer wind voor de meeste deelnemers.

Perfecte weersomstandigheden voor veel zeilers
Eigenlijk was het voor een gemiddelde zeiler een perfecte race. Geen moeilijkheden met de wind, geen windstiltes en geen mist zoals voorspeld was. Een enkele schipper, waaronder Harry Amsterdam van de Yard Vision 34.7 heeft de eindstreep niet gehaald. Amsterdam voer zoals gewoonlijk zo scherp als mogelijk. Dat het schip daarbij een boei raakte werd fataal. Een gedeelte van de punt van de boot brak af bij een aanvaring tegen een boei vlakbij Kornwerderzand.

Medemblik zoals altijd: een prima ontvangst voor de 24 uursrace 2007
Inde haven van Medemblik was het weer, zoals altijd een gezellig spektakel wanneer de boten binnen varen. Meer dan 600 schepen die binnen een uur de haven van Medemblik willen binnenvaren. Eerder finishen betekent te weinig mijlen varen en strafpunten, te laat binnenkomen betekent ook strafpunten.
Maar hoe dan ook de binnenkomst in Medemblik is een waar feest. Duizenden mensen die langs de kant staan te klappen en te juichen alsof de schippers zojuist een wereldreis hebben gemaakt. De organisatie kan zich ieder jaar verheugen op een groter aantal aanmeldingen, wat dat betreft is de 24 uurs race een groot succes.
De uitslagen Delta Lloyd 24 uurs race 2007 vindt u hier

Enkele impressies onderweg:
“Gaat lekker”, luidt de opgewekte reactie van Ernst Steinmeier. “We hebben de afgelopen 6 uur niet onder de 8 knopen gevaren. Op dit moment hebben we 13 knopen wind en zeilen we met een knikje in de schoot van Enkhuizen naar de Sport A bij de Afsluitdijk. Dat is een rak van 16 mijl. Voor daarna hebben we een aantal scenario’s bedacht. Welke het wordt, is afhankelijk van de wind. Die draait de hele dag al als een gek. We hebben in ieder geval de rakken ten westen van ons open gelaten, zodat we die kunnen pakken.” Ondertussen geniet de bemanning met volle teugen: “Het hobbelt wel een beetje, maar er schijnt een lekker zonnetje. Het wordt ook steeds drukker. Vooral richting Medemblik.” Om 16.15 uur had de Daikin Airco 135 mijl verslonden: “Die windstille periode van vannacht heeft ons genekt. Hopelijk komen we uit op 170 mijl. We gaan nog even lekker varen”

“Het gaat te gek zegt de schipper van de studentenboot Histos . We hebben net een super rak achter de rug van de Sport A onder spi naar de KG bij Enkhuizen. We liepen gemiddeld zo’n 7 knopen.” Dan komt schipper Wouter de Winter weer aan de lijn: “We zijn nu onderweg naar Medemblik voor de laatste rakjes. Daarvoor hebben we een klein schema gemaakt. Hopelijk zijn we niet te vroeg.” Ook Wouter meldt de groter wordende drukte: “Ik kijk nu uit het raampje en ik zie alleen maar boten. Ze varen in soort treintjes, dus het is wel duidelijk waar ze vandaan komen. De wind is toegenomen tot een dikke vier. We zijn redelijk over powered. Alles staat strak, strakker, strakst.” Rond 16.30 uur had de Histos, een F&F 95, 117 mijl afgelegd.
Schipper Olaf Oosterman klinkt wat hees als hij opneemt: “Zoals je hoort, ben ik wat grieperig geworden. We zijn nu onderweg van de Sport A naar de KG bij Enkhuizen. De snelheid is goed, want we lopen 8 knopen bij 18,5 knoop wind uit westelijke richting.” Zoals Oosterman gisteravond berichtte, heeft de Leef je Droom zo snel mogelijk koers naar het noorden gezet. “We zijn rond 23.30 uur door de sluis gegaan. Daarvoor waaide het nauwelijks, maar we konden 2 tot 2,5 knoop blijven lopen. Op het noordelijke deel was de wind terug. Het is natuurlijk afhankelijk van de wind, maar we willen kijken of we een slag naar het noorden kunnen maken. Daarna willen we dan terug richting Medemblik en daar kleine rakken varen.” Volgens de schipper begint het om hen heen steeds voller te worden: “Zo langzamerhand concentreren de schepen zich in het midden van het IJsselmeer. Bij de boeien ontstaan clusters. We komen ook veel bekenden tegen. Zo hebben we de Mini’s van Cor Berlee en Koen van Esch voorbij zien komen. Wat dat betreft is het IJsselmeer dan toch maar klein.” Over het weer zei Oosterman enthousiast: “Dit is fenomenaal! We hebben zon en wind. Zulke dagen heb je maar zelden in Nederland.”

“Het is korte broeken weer”, roept schipper Marc Eriks van de Phoenix enthousiast. “We hebben een constante wind van 15 knopen voor de Friese kust. We hebben net tussen Stavoren en Makkum gezeild en bevinden ons nu ter hoogte van de Afsluitdijk.” Vannacht voer de Phoenix een rondje langs Texel en Vlieland. “Het was spannend of we op tijd door de Boontjes naar Kornwerderzand konden, omdat we 2,60 meter steken. We waren daar rond 8.30 uur en het ging gelukkig allemaal prima. Vanaf dat moment hebben we gespard met de Yellow Rose. Dat duurde tot 14.00 uur op het IJsselmeer, toen we in hun hekgolf terecht kwamen en de spinnaker opbliezen. Dat was jammer, maar we lopen nog lekker met gemiddeld 7,5 knoop.” Om 14.15 uur stond er 130 mijl op de teller van de Phoenix. “Vannacht hebben we ook nog een tijdje met de oude America’s Cupper Magic (Dennis Conner, 1983) uit Medemblik opgevaren. Wij waren uiteindelijk sneller met het surfen van de golven en we hadden de spi staan.” Het plan is om de laatste uren van deze Delta Lloyd 24-Uurs Zeilrace in het noordwestelijke deel van het IJsselmeer in de buurt van Den Oever door te brengen: “We verwachten namelijk dat de wind tussen west en noord draait.”

Multihull Salty Cat wijzigt plan
“We zitten weer in de buurt van Den Oever”, meldt schipper Rob van den Boogaard als we hem bellen. “De optie om het Wad op te gaan, is mislukt. De wind viel weg en daardoor haalden we de kentering van de stroom in Den Helder niet meer. We zijn toen onder spinnaker naar Makkum gezeild en hebben daarna alleen maar slagen op het IJsselmeer gemaakt.” Het plan is om naar Den Oever te gaan om daar wat kleine rakken te pakken en dan in één keer naar Medemblik te varen. Van den Boogaard: “We hebben tot een uur of 3 vannacht heel weinig wind gehad. Het is nu net pas lekker gaan waaien. Vanaf windkracht 4 gebeurt er bij ons pas iets, dus nu lopen we zo’n 8/9 knopen. Zo meteen kan de spi er ook weer op.” Rond 14.30 uur had de Salty Cat circa 85 mijl afgelegd: “Het is jammer dat we de zee niet hebben gehaald. Achteraf hadden we beter in Den Helder kunnen starten, maar dat zag er gisteren nog niet goed uit. Nou ja, Den Oever was leuk bedacht.”

Met dank aan de organisatie