Impeller vervangen

Impeller vervangen watersport binnenboordmotor en buitenboordmotor

Een impeller is een onderdeel van de koelwaterpomp van uw motor. Het is een schoepenrad dat draait in een cilinderhuis en het water aanzuigt van buiten en verder pompt in de koelcircuit van uw motor. Een impeller bestaat uit een metalen kern waarmee de impeller wordt vastgezet op de pompmotor en aan de buitenzijde bevinden zich de schoepenraderen.

Aangezien een impeller aan slijtage onderhevig is dient deze regelmatig vervangen te worden. Met name bij het starten draait de impeller even met iets minder water in het pomphuis en dat benadeelt de levensduur. Een impeller die draait zonder dat er toevoer is van koelwater is binnen enkele ogenblikkenzwaar beschadigd.

Jaarlijks vervangen van de impeller is een goede zaak
Algemene stelregel is dat een impeller jaarlijks vervangen dient te worden. Zorg in ieder geval voor een reserve impeller aan boord, zodat u te allen tijde deze kunt vervangen.
 

Onderhoud buitenboordmotor kunt u ook zelf doen
We hebben enkele handige onderhoudsboeken voor de watersport waarmee u op eenvoudige wijze leert hoe u uw buitenboordmotor kunt onderhouden, vaarklaar kunt maken en de voorbereiding voor de winterberging.


Link: | onderhoudsboeken |


Vervangen van impeller bij binnenboordmotor
Het controleren of vervangen van een impeller in een koelwaterpomp is geen moeilijke klus. U begint met het afsluiten van de koelwatertoevoer door de afsluiter dicht te draaien. Vervolgens draait u de schroeven van het pomphuisdeksel los en verwijdert deze voorzichtig. Hierbij zal wat water naar buiten komen, dit is het aanwezige water in het pomphuis. Tussen het deksel en het pomphuis zit een pakking voor afdichting, verwijder deze ook.

Bij controle zeer voorzichtig verwijderen
Kijk even hoe de oude impeller in het pomphuis zit in verband met de draairichting. Met een punttang kunt u de impeller voorzichtig verwijderen. Dit kan ook met twee schroevendraaiers, maar dan is de kans op beschadiging groter. Controleer de oude impeller op scheuren en afgebroken stukjes en controleer ook of in het pomphuis geen afgebroken rubber stukjes meer aanwezig zijn.

Smeer de nieuwe impeller en de pakking in met een dun laagje zuurvrije vaseline en schuif de impeller weer op de aandrijfas van de pomp. Let hierbij weer op de draairichting van de pomp. De schoepen van de impeller dienen de juiste kant op te buigen dat wil zeggen, dusdanig gebogen dat ze bij het draaien niet knikken, maar langs de wanden van het pomphuis slepen. Plaats vervolgens de pakking en plaats het deksel en draai de schroeven weer vast. Zet een schroef niet in een keer vast maar doe dit afwisselend, zo beschadigt u de pakking niet.

Open nu weer de toevoerkraan van het koelwater en start de motor. Controleer of er koelwater uit de motor naar buiten komt. Is dit niet het geval dan de motor direct weer uitschakelen anders kunt weer een nieuwe impeller plaatsen.

Vervangen van impeller bij buitenboordmotor
Bij een buitenboordmotor werkt het in principe hetzelfde. Helaas is dit iets bewerkelijker omdat u eerst het staartstuk van dient te vervangen. Doe dit op een plaats waarbij u onderdelen die vallen terug kunt vinden en niet op een steiger. Let op dat het gehele staartsuk los zit en forceer niets. Nadat u het staartstuk heeft verwijderd komt bij vrijwel alle motoren het pomphuis in zicht.

Vervolgens draait u de schroeven van het pomphuisdeksel los en verwijdert deze voorzichtig. Tussen het deksel en het pomphuis zit een pakking voor afdichting, verwijder deze ook. Kijk even hoe de oude impeller in het pomphuis zit in verband met de draairichting. Met een punttang kunt u de impeller voorzichtig verwijderen. Dit kan ook met twee schroevendraaiers, maar dan is de kans op beschadiging groter. Controleer de oude impeller op afgebroken stukjes en controleer of in het pomphuis geen afgebroken rubber stukjes meer aanwezig zijn.

Smeer de nieuwe impeller en de pakking in met een dun laagje zuurvrije vaseline en schuif de impeller weer op de aandrijfas van de pomp. Let hierbij weer op de draairichting van de pomp. De schoepen van de impeller dienen de juiste kant op te buigen dat wil zeggen, dusdanig gebogen dat ze bij het draaien niet knikken, maar langs de wanden van het pomphuis slepen. Plaats vervolgens de pakking en plaats het deksel en draai de schroeven weer vast. Zet een schroef niet in een keer vast maar doe dit afwisselend, zo beschadigd u de pakking niet.

Hang de motor nu weer aan de boot zodat u in het water kunt gaan testen of het systeem werkt. Als u dit thuis wilt doen dan kan dit ook in een groot watervat zoals bijvoorbeeld een afvalcontainer. Doe dit nooit in droge toestand. Controleer of er koelwater uit de motor naar buiten komt. Is dit niet het geval dan de motor direct weer uitschakelen anders kunt weer een nieuwe impeller plaatsen.

(Met dank aan Jabsco, Lankhorst Taselaar en Yamaha Buitenboordmotoren)

Op You Tube staat een aardig filmpje, zie hieronder:

 

Advertentie

Trefwoorden

onderhoud 

Deel dit met andere watersporters

Laatste nieuws

Perioden met regen, vanmiddag opklaringen en enkele buien
Aanbiedingen
  • Nieuwe artikelen

    De beste uit de test
    Waterkampioen!

    Minox BN 7x50 DCM
    van 568,- nu 469 euro!

     

    CTEK ACCULADERS


    Diverse modellen
    al vanaf 79 euro!

     

     

    Buitenboordmotorslot

    Voorkom diefstal
    vanaf 79,95

     

    Riwax pakketvoordeel

    Van 193 voor 169,-

     

    Handmarifoons

    Scherp geprijsd!
     

    Vaarkaarten Duitse Wadden

    Zie het overzicht!

     

    ANWB Wateralmanak 2017

    Nu leverbaar!

     

    Roest verdwijnt als
    sneeuw voor de zon

    Lees meer...

     

    Bestel nu Riwax
    direct, geleverd!

     

    Kaarten en boeken
    Duitsland
     

    Nieuwe zaklampen!
    v.a. 29,95

     

Ook te volgen via