Winterklaar maken

Boot winterklaar maken

Voor de meeste watersporters is oktober het eind van het seizoen en wordt er niet meer gevaren. Dan is het tijd om uw boot winterklaar te maken zodat deze kan overwinteren zonder schade op te lopen. Onderstaande lijst is niet uitputtend, bedenk wat in uw situatie niet hoeft of nog meer moet gebeuren. Veel van deze klussen kunt u prima zelf verrichten, dat is niet alleen leuk, maar u bespaart daarmee ook veel kosten. In onze webshop vindt u diverse boeken die het onderhoud bespreken en het klussen veel eenvoudiger maken. 

Link: | Onderhoudsboeken

 

 

Boot in het water, op de kant of in verwarmde loods

Voor het winterklaar maken is een verschil of u de boot buiten op de kant zet of dat u de boot in een verwarmde hal laat plaatsen. In het laatste geval hoeft u veel zaken uit de lijst niet uit te voeren. Vraag voordat u een overeenkomst aangaat even of u in het voorjaar ook mag klussen bij de boot en check ook even of de aangeboden prijs inclusief hijsen, schoonspuiten en plaatsen is.

  • Boot in het water
    Als u de boot gedurende de winter in het water wilt laten liggen dan dient u wat meer voorzorgsmaatregelen te nemen. Allereerst is de plek waar de boot ligt van belang. In een rustig, beschermde haven zal de boot niet te veel lijden van ijsvorming, maar in een haven waar ook scheepvaart voorbij komt kunt u weleens last krijgen van kruiende ijsschotsen die de lak of gelcoat van uw boot kunnen beschadigen. Ook wind speelt natuurlijk een rol. Als u de boot in het water laat liggen ga dan regelmatig even kijken of alles nog in orde is.De kosten van een boot in het water laten liggen is wel de voordeligste, veelal is dit al inbegrepen in het jaartarief van een jachthaven.
     
  • Boot, buiten op de kant
    Veel boten worden in de winter op de wal geplaatst. Ze worden dan met een kraan uit het water getild en op een bok geplaatst. Dat dient te gebeuren door vakmensen die ervoor zorgen dat uw boot stevig op de bokken blijft staan, ook bij harde wind. Zeilschepen waarop de mast blijft zitten moeten met extra sjorbanden worden vastgezet. De bovenkant van de boot kunt u afdekken met een zeil om erge vervuiling te voorkomen. Zorg er wel voor dat onder het zeil ventilatie aanwezig is anders kan schimmelvorming ontstaan. De kosten van een stalling buiten bedraagt 20 tot 25 euro per m2.
     
  • Boot in een hal
    Het opbergen van uw boot in een hal is uiteraard de beste keus, zeker als de hal bij vorst ook nog eens verwarmd wordt. Hier bent u niet echt afhankelijk van vorst, wind en vuil. Ook in de hal zal uw boot op bokken staan, voor zeilboten betekent dit dat de mast er moet worden afgehaald, hiervoor geldt een meerprijs Als u het echt goed wilt doen dan moet de boot worden afgedekt met een folie waardoor stof niet op uw boot neerdwarrelt. Het plaatsen van de boot in een hal heeft ook nog het voordeel dat u al in het begin van het jaar weer aan de slag kunt met schoonmaken, polijsten of poetsen. De kosten van een stalling in een geïsoleerde hal bedraagt 40 tot 50 euro per m2.

 

Wat dient u uit te voeren voordat uw boot winterklaar is

Onderstaande punten zijn algemene zaken, in uw situatie kan dat anders zijn. Diverse punten zijn minder van toepassing op boten die in een hal staan, al dan niet verwarmd.

  • Voorraad verwijderen
    Allereerst dient u de voorraad levensmiddelen die aan bederf onderhevig zijn van boord te halen. Ook levensmiddelen waarin water zit, of flessen frisdrank dient u te verwijderen. Als uw boot niet in een verwarmde hal gaat dan kunt u ook kleding beter van boord halen. Kussens kunt het beste rechtop zetten zodat ze kunnen luchten.
     
  • Brandstoftank
    Tank de brandstoftank vol voordat uw boot het water uitgaat, bij een halfvolle tank kan door de kou condens ontstaan in de tank. Eventueel kunt u een biocide toevoegen wat ervoor zorgt dat er minder bacteriën in de diesel ontstaan.
     
  • Watertank
    Pomp de watertank helemaal leeg als u de boot buiten laat staan. U kunt in de watertank geen antivries in laten lopen. Zorg ervoor dat de tanks helemaal leeg zijn, als u de tank kunt openen kunt het laatste restje met een spons leeghalen. Dit is wellicht ook het moment om de tank te reinigen. Doorspoelen van de zoetwatertank kunt u met een tankreinigingsmiddel doen door de tank te vullen met de reiniger en aangevuld met water, draai de kranen even open zodat het reinigingsmiddel ook door de leidingen stroomt. Laat daarna de tank 24 uur met rust en pomp de tank daarna helemaal leeg. Vervolgens kunt u de tank nog een keer helemaal doorspoelen. Laat de kranen geopend tijdens de winterslaap. Bedenk ook dat slangen die vol water staan kunnen bevriezen, koppel ze los of blaas ze door zodanig dat ze leeg zijn.
     
  • Toilet, douche etc.
    Zorg ervoor dat de zwartwater en grijswatertanks geleegd zijn, en eventueel doorgespoeld. Het toilet dient droog te zijn om daarna in het toilet een antivriesvloeistof te laten lopen, open en sluit de afsluiters enkele malen om ervoor te zorgen dat ook in de afsluiters antivries zit. Ook in de wateraanvoer van de slangen moet een beetje antivries in zitten. U kunt dit doen door de slang van de watertoevoer los te halen en deze in een emmertje met antivries te hangen en dan even te pompen. Bovenstaande geldt uiteraard ook voor een douche.
     
  • Boiler
    De boiler dient helemaal leeg en uitgeschakeld te zijn. Op een boiler zit vrijwel altijd een aftappunt, anders kunt u dit doen met een vacuümpomp zoals dat ook met olie uit de motor kan. Denk er om dat in het voorjaar eerst de boiler vult voordat u de verwarming van de boiler aanzet. Het verwarmingselement zou kunnen verbranden.
     
  • Gasleidingen
    Gasleidingen waarin propaan zit kunnen worden geleegd door de pitten aan te steken en daarna de gaskraan dicht te draaien. Als de vlammen doven mag u ervan uitgaan dat de leidingen leeg zijn. Volle gasflessen dienen tijdens de winterberging niet aan boord te blijven.
     
  • Elektronica
    Apparaten die u niet van boord kunt of wilt halen kunt u beschermen tegen vorst door de open verbindingen even in te sprayen met een vochtwerend middel uit een spuitbus.
     
  • Buitenkant boot reinigen
    Voordat de boot in de winterberging gaat is het aan te bevelen om de boot te reinigen. Vuil en eventueel achtergebleven zout hebben een nare inwerking op uw boot. Daarnaast is de schoonmaak in het voorjaar veelal een stuk gemakkelijker. U kunt er ook voor kiezen om de boot voor de winterstalling nog eens goed te cleanen en in de was te zetten, daar heeft u zeker in het voorjaar profijt van.

    Indien er roestplekjes op de boot aanwezig zijn behandel dan deze voor de winterstalling zodat de vochtige winter het geheel niet erger kan maken. Het teakdek kunt u simpel schoonmaken met water, een beetje groene zeep en een zachte borstel.
     
  • Vochtvreters plaatsen
    Vocht is een schimmelbevorderend verschijnsel in uw boot, zeker als de boot buiten staat en zon en donker elkaar afwisselen.  In de kajuit kunt u desgewenst vochtvreters plaatsen om de vocht uit de lucht te halen. Plaats deze condensbakken altijd in een andere bak omdat bij een langdurig vochtige periode de condensbakken nog weleens willen overlopen.
     
  • Zeilen, tentdoeken verwijderen
    Voordat de boot in de winterstalling gaat dient u de zeilen te verwijderen, de buiskap te verwijderen en eventueel andere canvasproducten op te bergen in een droge ruimte. Zeilen kunt u laten wassen door daarin gespecialiseerde bedrijven. Bedenk wel of het echt nodig is want door te vaak wassen loopt de stugheid van uw zeil erg terug.
     
  • Motor met antivries vullen
    Het buitenwatersysteem voor de koeling van de motor dient te worden voorzien van antivries. Het betreft hier niet alleen de motor maar ook de wierpot (koelwaterfilter), leidingen, impeller etc. Het vullen is eenvoudig te doen met twee mensen. De watertoevoer van buiten dient u af te sluiten middels de afsluiter. Daarna schroeft u het deksel van de wierpot eraf en deze dient u te vullen met antivries terwijl de motor gestart wordt. Zodra bij de buitenafvoer van het koelwater de kleur verandert in de kleur van antivries is het gehele koelsysteem gevuld met en kunt u de motor uitschakelen. Open en sluit de afsluiters nog enkele keren zodat daar ook antivries in de afsluitkogels zit, vul daarna de wierpot nog even weer bij en plaats het deksel er weer op. Vergeet daarbij niet de afsluitring van de wierpot ertussen te plaatsen.
     
  • Bilgeruimte droogmaken
    De bilgeruimte en de vakken onder de vloer dienen droog te zijn wanneer uw boot de winterstalling ingaat, ook wanneer u in een verwarmde hal gaat. Bij lagere temperaturen is de lucht altijd vochtiger en dan zal er meer condens ontstaan. Dat kan op zijn minst lijden tot schimmelvorming, maar buiten zal dit ook nog eens gaan bevriezen. 
     
  • Onderhoud accu’s
    Ook uw accu’s moeten goed de winter doorkomen, daarom is het zaak ze te beschermen tegen extreme koude en tegen een te laag voltage. De kwaliteit van de meeste accu’s loopt sterk terug als ze lange tijd leeg zijn. Voor de klassieke loodaccu’s is het zelfs desastreus. U kunt overwegen de accu’s uit de boot te halen en deze thuis te bewaren en regelmatig te laden. Het in goede conditie houden van een accu gaat het beste met een programma gestuurde lader. Deze zorgt ervoor dat de accu geladen blijft, regelmatig een beetje ontladen wordt en dan weer bijgeladen.

    Afhankelijk van uw winterstalling zal de werf de taak van de accu’s van u kunnen overnemen. De meeste winterbergingen laten geen acculaden aan boord toe in verband met ontploffing- en brandgevaar. Overleg even met uw winterstalling wat de mogelijkheden zijn.
     
  • Uit het water halen
    Het takelen van uw boot uit het water en het plaatsen op bokken en op de plaats zetten is werk dat u dient te laten uitvoeren door specialisten. Het is absoluut noodzakelijk dat het onderwaterschip direct wordt afgespoten. De algenlaag en eventuele pokken gaan er dan nog gemakkelijk af. Als de boot droog is aan de onderkant is de aangroei vrijwel niet meer te verwijderen. Denk er even om dat u uw spulletjes van boord haalt voordat de boot getakeld wordt, denk ook om uw autosleutels, u zult niet de eerste zijn die dit vergeet.
     
  • Bijboot winterklaar maken
    Als u een bijboot heeft dan dient ook hier wat maatregelen getroffen te worden voor een winterslaap aanvangt. Een kleine rubberboot kunt u half opgeblazen op het voordek vastzetten. Zorg ervoor dat de binnenkant geheel droog is en plaats de bijboot zodanig dat er gelucht kan worden om schimmelvorming tegen te gaan. Indien uw boot waterstoppers bevat om het water weg te laten lopen haal deze er dan uit en bewaar ze goed zodat u ze volgend jaar weer terug kunt vinden. Als uw boot in een hal voor de winterberging geplaatst wordt is het vaak ook mogelijk om de bijboot onder de grote boot te plaatsen, overleg dit van tevoren.
     
  • Buitenboordmotor winterklaar maken
    Ook uw buitenboordmotor heeft verzorging nodig, maar dat kunt u ook thuis doen. Door goed onderhoud te plegen heeft u plezier van de buitenboordmotor, bij slecht onderhoud wordt het een ramp om te gebruiken. Laat voordat u de motor meeneemt deze nog eerst even lopen om goed door te spoelen. U kunt dat thuis ook nog doen door het staartstuk in een grote bak te hangen. Vul de bak met water totdat de horizontale plaat aan het staartstuk geheel in het water zit. Nu kunt u de motor starten en een minuut laten lopen om door te spoelen. Wellicht overbodig maar toch: laat de schroef niet draaien!

    Draai de kap van de motor af en maak alles schoon en droog. Vervang de bougies of, als de bougies nog in goede staat zijn (dus geen inbranding van de elektroden): maak ze dan goed schoon zodat ze weer goed kunnen vonken. Ga kijken waar het brandstoffilter zit en vervang deze zodat dit weer goed werkt volgend jaar.

    Bedenk ook dat benzine verouderd. Het is verstandig om de tank leeg te laten lopen en de brandstoftank in het voorjaar weer te vullen met nieuwe benzine. Verouderde benzine is een van de meest voorkomende storingen aan een buitenboordmotor.

    Zorg ervoor dat alle draaibare delen schoon en voorzien van nieuw vet zijn en gemakkelijk draaien. De impeller, dat is het schoepenwieltje dat ervoor zorgt dat koelwater wordt aangezogen dient u jaarlijks te vernieuwen. Raadpleeg de gebruiksaanwijzing hiervoor. Als u een nieuwe impeller gaat aanschaffen koop dan direct een exemplaar op reserve.

    Controleer ook de olie in het tandwielhuis, beter nog ververs dit jaarlijks. Datzelfde geldt voor de luchtfilter. Let op de kleur van de olie als u dit er uit laat lopen. Bevat de olie witte slierten dan is er sprake van lekkage van water. Raadpleeg dan een specialist. Controleer op dezelfde wijze de olie van de motor en vervang dit regelmatig, het verlengt de levensduur van uw motor aanzienlijk. Demonteer ook de schroef van de motor en zet deze onderdelen in het vet en monteer ze weer. De elektronische onderdelen onder de motorkap kunt u inspuiten met een vochtwerende spray en enkele delen met conserveringsolie.

    Nadat u alle onderhoud hebt uitgevoerd aan uw buitenboordmotor kan hij in de winterberging. De motor mag dan platgelegd worden, doch alleen met het onderste gedeelte naar beneden. Anders komt er smeerolie in de luchtfilter. De beste manier om uw buitenboordmotor te bewaren is en blijft rechtop.
  • Bilgeruimte droogmaken
    De bilgeruimte en de vakken onder de vloer dienen droog te zijn wanneer uw boot de winterstalling ingaat, ook wanneer u in een verwarmde hal gaat. Bij lagere temperaturen is de lucht altijd vochtiger en dan zal er meer condens ontstaan. Dat kan op zijn minst lijden tot schimmelvorming, maar buiten zal dit ook nog eens gaan bevriezen. In de kajuit kunt u desgewenst vochtvreters plaatsen om de vocht uit de lucht te halen. Plaats deze condensbakken altijd in een andere bak omdat bij een langdurig vochtige periode de condensbakken nog weleens willen overlopen.

Advertentie

Deel dit met andere watersporters

Laatste nieuws

Perioden met regen, vanmiddag opklaringen en enkele buien
Aanbiedingen
  • Nieuwe artikelen

    Buitenboordmotorslot

    Voorkom diefstal
    vanaf 79,95

     

    Vaarkaarten Duitse Wadden

    Zie het overzicht!

     

    ANWB Wateralmanak 2017

     

    Roest verdwijnt als
    sneeuw voor de zon

    Lees meer...

     

    Kaarten en boeken
    Duitsland
     

    Nieuwe zaklampen!
    v.a. 29,95

     

Ook te volgen via