Havenmeester Hoekstra neemt afscheid van Hindeloopen

Watersport Nieuws | Havenmeester Hindeloopen neemt afscheid

Na twintig jaar trouwe dienst neemt de havenmeester van de vereniging Hylper Haven afscheid. Onno Hoekstra gaat met pensioen zal Hindeloopen verlaten om te gaan wonen in Amersfoort. Watersport Almanak sprak met de bevlogen havenmeester over twintig jaar watersport en Hindeloopen.

Onno lijkt een beetje op Nico Haak. Altijd keurig in een maritiem pak, compleet met een witte pet zoals je van een zeeman zou verwachten. Met een vlotte babbel weet hij menig watersporter die in de haven van Hindeloopen komt te amuseren.

Onno, geboren in Grou is een echte Fries en vaart al sinds zijn jeugd. Zijn eerste boot was een Sharpie, een zeilboot van 12 meter. ‘De eerste keer dat ik in Hindeloopen kwam was in 1963 met een Volendammer Kwak, een echte platbodem. Daarmee voeren we vol op zeil maar zonder enige vorm van navigatie, zelfs zonder kompas.

Toen ik twintig jaar geleden van de havenmeester hoorde dat hij ging stoppen heb ik direct gesolliciteerd. Na een gesprek van dertig minuten in het Fries was ik aangenomen. Ik had een carrière achter de rug in de reclame als vormgever en geen ervaring als havenmeester, maar wel met watersport, dat was voldoende in die tijd. Het havenmeester zijn heb ik snel bijgeleerd.’

De Hylper Haven is eigendom van de gemeente en die verhuurt de haven al 42 jaar aan de vereniging Hylper Haven. De vaste ligplaatsen zijn uitsluitend voor de inwoners van Hindeloopen. ‘Ik weet dat enkelen speciaal hiervoor naar Hindeloopen zijn verhuisd’ verteld Onno.

In mijn beginjaren hadden we nog 80 ligplaatsen, daarna zijn boxen gebouwd voor de vaste ligplaatsen, dat kostte wel wat ruimte. Nu hebben we nog 60 ligplaatsen. ‘Maar ook het aantal passanten neemt wat af, zoals overal’ verteld Onno. Vroeger hadden we zeker 6000 passanten per jaar, nu is dat nog ongeveer de helft. De vergrijzing slaat ernstig toe in de watersport. Zeker de laatste twee jaar merken we dat, daar maak ik me best zorgen om.

Ik heb in de afgelopen twintig jaar veel zien veranderen, schepen worden groter en passanten die met een huurboot komen hebben beduidend minder kennis en ervaring dan vroeger. Dat zie je ook aan het aantal schades dat bij het aanleggen ontstaat.

Met plezier kijk ik terug op mijn tijd als havenmeester, we hebben veel terugkerende passanten, dat schept een leuke band. Ik heb hier ook veel bijzondere en leuke dingen meegemaakt. Zo is er een kindje geboren in box 1, die is inmiddels 18 jaar, zelfs een huwelijk hebben we kunnen redden. Ander voorbeeld: op een avond waren een stel Duitsers in het water gevallen en ze waren zo dronken dat ze er niet meer uit wilden komen. Zo zijn er talloze voorbeelden te noemen.’

Vroeger was er een zwarte lijst van passanten die vertrokken zonder te betalen. Onno maakte ze op een bord bekend, met naam en toenaam. ‘Die is er niet meer zegt Onno met glinsterende oogjes, het bestuur vond dat niet netjes. Maar wekelijks vertrekken nog steeds passanten zonder te betalen, ik onthoud dat wel en als ze terugkomen zijn ze aan de beurt.

Op de vraag of Onno Hindeloopen zal gaan missen antwoordt hij zeer resoluut. ‘We wonen hier prachtig in het Sluishuisje en ik heb een hele leuke tijd gehad hier, maar ik zal Hindeloopen niet gaan missen. In de wintermaanden zijn we ook al vijf maanden weg. We gaan dan graag naar St. Maxime in Zuid-Frankrijk en dan zijn mijn gedachten ook niet bij Hindeloopen. Bovendien als je afscheid neemt moet je niet al te lang achterom kijken. Mijn komende vrijheid geeft me veel mogelijkheden om te werken aan ideeën die ik heb. Bijvoorbeeld aan een zeedijk ver vanaf de kust, daarmee kun je het stijgen van de zeespiegel te lijf gaan, zo heb ik nog tientallen andere plannen, waaronder een opvouwbaar huis. Ik zal het best druk gaan krijgen in Amersfoort…’