GTL diesel voor watersport is dat beter voor uw motor?

Watersport Nieuws | GTL Diesel: doet dat wonderen voor uw boot?

In diverse havens in Friesland en enkele daarbuiten kunt u tegenwoordig een nieuwe dieselsoort tanken: GTL diesel. Volgens de makers, Salland olie uit Kampen heeft GTL veel voordelen. Het is een milieuvriendelijke brandstof met een efficiëntere verbranding en een minimale uitstoot van schadelijke stoffen.

GTL is erg schoon volgens Salland, het bevat geen zwavel waardoor er geen nare verbrandingslucht ontstaat en door de schonere verbranding blijven kleppen, injectoren en cilinders schoon van binnen. Hierdoor zal er minder slijtage aan de motor wat leidt tot een langere levensduur.

GTL, wat is het

GTL staat voor Gas To Liquid. Het product wordt gemaakt van aardgas wat vloeibaar is gemaakt. Dit procedé is niet nieuw, het is al ontdekt en toegepast vanaf 1920. Destijds werd het ontwikkeld door de schaarste aan aardolieproducten. Uit aardgas wordt synthetische ruwe olie geproduceerd wat vervolgens gescheiden wordt in enkele producten. Een afgeleide daarvan is gasoliefractie wat vergelijkbaar is met de conventionele diesel. Omdat er op aarde grote gasvoorraden zijn is de verwachting dat producten zoals GTL een toekomst hebben.

GTL diesel is vrijwel reukloos, hierdoor heeft u aan boord niet meer de stankoverlast van traditionele diesel. GTL kan in iedere motor gebruikt worden, uw tank hoeft niet leeg te zijn als u gaat tanken, het laat zich probleemloos mengen met traditionele diesel.

De ervaringen

GTL diesel is vrij nieuw op de markt en er wordt nog maar mondjesmaat gebruik van gemaakt. De grote oliemaatschappijen mengen GTL met standaardproducten waardoor hun product een hogere verbranding zou hebben (V-Power etc.). Echte onderzoeksresultaten over het gebruik van GPL zijn er nog niet, maar de eerste gebruikservaringen spreken van een schonere verbranding en een goed lopende motor waarvan de motor minder vuil wordt.

Toch zijn er ook enkele nadelige reacties te vinden. Een grote botenbouwer in Friesland heeft er een tijdje mee geëxperimenteerd en komt tot de conclusie dat de motor minder kracht zou leveren, met name als de motor stationair draait. Voor motoren die kracht moeten leveren aan de hydraulische boeg en/of hekschroef hebben dan minder kracht.

Ook de prijs van GTL is beduidend hoger dan standaardproducten, in de praktijk kost het tanken van GTL 15 tot 20 cent meer per liter.

Heeft u ervaring met GTL?

Watersporters die inmiddels ervaring hebben met GTL diesel roepen we op om onderstaand een reactie achter te laten.

Link: | GTL diesel |

Bron: | Datum van publicatie: 15-08-2016

Advertentie

Reacties

Deel dit met andere watersporters

Laatste nieuws

Perioden met regen, vanmiddag opklaringen en enkele buien
Aanbiedingen
  • Nieuwe artikelen

    SEIZOENSOPRUIMING

    TOT 50% KORTING

     

    Buitenboordmotorslot

    Voorkom diefstal
    vanaf 79,95

     

    Vaarkaarten Duitse Wadden

    Zie het overzicht!

     

    ANWB Wateralmanak 2017

     

    Roest verdwijnt als
    sneeuw voor de zon

    Lees meer...

     

    Kaarten en boeken
    Duitsland
     

    Nieuwe zaklampen!
    v.a. 29,95

     

Ook te volgen via