Amsterdam-Marina Amsterdam

Marina Amsterdam – de nieuwste jachthaven in Amsterdam

We hadden er al veel van gehoord maar waren er nog nooit geweest:de nieuwe jachthaven in  Amsterdam oftewel Amsterdam Marina. Vanaf de Oranjesluizen varen we Aeolus en de Sixhaven voorbij en vragen ons af waar de nieuwe haven dan is. Op de website van Amsterdam Marina staat geen kaart waarop je kunt zien waar de haven ligt en hoe je de haven binnenvaart. Het blijkt een stuk verder richting IJmuiden te zijn. Daar waar de industrieterreinen beginnen.

De haven is daar waar je de witte betonnen palen in het water ziet staan. Er is een oostelijke en een westelijke ingang. Eenmaal binnen zien we geen meldsteiger, er is wel een marifoonkanaal 31, maar we hebben van te voren al gebeld en een plekje toegewezen gekregen.

Het is even zoeken maar even later liggen we aan een mooie steiger met grote en brede vingerpieren. Stroom op de steigers voor passanten is ruim voorhanden en water is ook verkrijgbaar, alles is inclusief. De hele haven is omsloten met een hek met een codeslot.

We melden ons aan in het havenkantoor en rekenen 48 euro af voor twee nachten. Dat is 2 euro per meter lengte. Een zeer nette prijs, zeker als je bedenkt dat dit all-in is.

Wifi is gratis en doet het uitstekend, zeker een pluspunt als je dit vergelijkt met veel haven waar wifi ook gratis is maar waar je vrijwel geen bereik hebt.

Marina Amsterdam heeft 350 ligplaatsen en is gebouwd in 2012. In het havengebouw bevinden zich boven zeer ruime douchecabines (gratis) en een wasserette.

Loetje: de beste biefstukken

Vooraan met uitzicht op het IJ is een restaurant, met een bekende naam: Loetje. Dit restaurant is vooral bekend van de biefstukken en het lijkt ons een goed plan om daar vanavond te gaan eten. Bij Loetje kun je via hun website reserveren, maar als we kijken op maandag kunnen we niet eerder eten dan 21.15 uur. Dan maar gebeld, ‘komt u gerust langs, het is maandag, dat lukt wel. Bij binnenkomst melden we ons bij de balie en krijgen een pieper mee en een kaartje met het tafelnummer.

Binnen een kwartier geeft de pieper alarm en kunnen we van de bar naar de tafel. Inderdaad, uitstekende biefstukken, mooie wijnen en betaalbaar. Niet voor niets dat het hier blijkbaar altijd vol is.

Buiten bij Loetje is ook nog een groot terras voor een drankje overdag of een heerlijk etentje aan het water.

Vieze lucht in de jachthaven

De volgende dag worden we onaangenaam verrast door een zurige stank die over het hele haventerrein heerst. Het blijkt te komen van de industrie aan de overkant, blijkbaar staat de wind onze kant op. Eerst maar eens broodjes gehaald bij de Hema die pal naast de haven staat. Daarna gaan we met de veerpont naar het centraal station van Amsterdam om als toerist in Amsterdam rond te sjouwen.

Conclusie:

Amsterdam Marina is een prima haven met veel (uitstekende) voorzieningen en zeer redelijk geprijsd. Een echt minpunt is dat je midden in een industrieterrein ligt met als de wind verkeerd staat, een vieze zurige lucht. Navraag bij de havenmeester leerde ons dat ‘hij dat nog nooit had opgemerkt’. Echt gezellig vinden we het niet, we missen de sfeer zoals dat wel is bij de kleinere havens in Amsterdam, verder is het prima haven voor een overnachting als u op doorreis bent.

Gegevens en tarieven Amsterdam Marina 2016

Werfkade 4 1033 RA  Amsterdam

Telefoon (020) 631 07 67

www.amsterdammarina.com

Tarief 2015: 2 euro per meter lengte

Link: | Andere bezochte Jachthavens | Toeristische vaarroutes |

Advertentie

Deel dit met andere watersporters

Laatste nieuws

Perioden met regen, vanmiddag opklaringen en enkele buien