Enkhuizen-gemeentehaven Enkhuizen

Enkhuizen 13 mei 2008 | Het is de dag na de extreem drukke Pinksterdagen als we Enkhuizen binnenvaren. Gewoonlijk gaan we vaak naar de Compagnieshaven, in de Gemeentehaven Enhuizen hebben we vaker 9 rijen gestapeld gelegen. Maar vandaag is het rustig en varen we de Gemeentehaven van Enkhuizen binnen. Houdt rekening met het oversteken als u net van de sluis komt, er is veel scheepvaartverkeer en als u van het IJsselmeer komt vaar dan wel stuurboordwal, er wordt vaak gecontroleerd en boetes zijn niet mals.

Als we de haven binnenvaren roepen we via marifoon kanaal 12 de havenmeester op die ons vrolijk verteld dat we zelf kunne kiezen, er is ruimte voldoende. Ook de oude binnenhaven is een optie en daar kiezen we voor. De oude ophaalbrug wordt snel bediend, we kunnen eigenlijk gewoon door varen. In de kom is het inderdaad verg rustig, we leggen aan bij de houten steigers voor de volgende brug, een perfecte plaats, dichtbij het centrum en mooi uit de wind. De steigers zijn mooi hoog bij het afstappen, aanleggen is een makkie.

Het aansluiten van stroom voor de koelkast is simpel, maar het activeren van de stroom niet. U heeft een sep-key nodig die u bij het havenkantoor moet gaan halen. Tegen betaling van een borg van 15 Euro kunt u deze sleutel laten opwaarderen. De volgende dag kunt u de sep-key weer inleveren. Een goed werkend systeem maar wel een hoop gesjouw heen- en weer.

Als u dan toch rondloopt vergeet dan de visboer niet. Perfecte haringen en zeldzaam lekkere versgerookte palingen. Smullend zitten we aan boord met een drankje er bij, vis moet zwemmen…

Douche- en toiletgebouwen zijn eveneens bij het havenkantoor, waar u een prachtig uitzicht heeft op komende en gaande schepen. In de grote kom liggen ook veel schepen van de bruine vloot, waardoor als snel een gemend gezellig sfeertje ontstaat.

Tarieven:
Passanten betalen per meter 1,214 Euro en per persoon betaalt u 0,86 toeristen belasting. Stroom aan de steigers, betalen via de voornoemde sep-key. Water ook aan de steiger, wederom betalen met de sep-key, die u in het havenkantoor kunt laten opwaarderen.

De gemeentehaven ligt aan het centrum van het gezellige Enkhuizen, met pittoreske straatjes, mooie gevels en gezellige terrasjes. Restaurants in overvloed, maar in het hoogseizoen kan reserveren geen kwaad. In de directe omgeving ligt het Zuiderzeemuseum Enkhuizen. U kunt vanaf de jachthaven er gemakkelijk heen lopen, maar het grote publiek komt met een veerboot vanaf het NS Station. In het Zuiderzeemuseum Enkhuizen is 700 jaar Zuiderzee- en IJsselmeergeschiedenis verzameld in combinatie met de grootste verzameling boten van Nederland. Beslist de moeite waard op een minder fraaie dag. Entree volwassenen 11,50 Euro, kids van 4 tot 12 jaar betalen 6,90 Euro. Zie ook www.zuiderzeemuseum.nl

Restaurants in Enkhuizen

In het gezellige centrum van Enkhuizen vindt u leuke winkelstraten, maar vooreen leuk hapje eten moet u daarbuiten zijn. In de omliggende straten barst het van de leuke eetgelegenheden.  Voor wie in de Compagnieshaven ligt en niet wil wandelen is het prima vertoeven in de Mastenbar aan de haven. Aan de Dijk (binnenhaven) zijn tal van leuke restaurantjes, van exclusief tot de bekende standaardgerechten. Ook aan de Havenweg (gemeentehaven) vindt u een aantal leuke eetgelegenheden.

Restaurant De Admiraal Enkhuizen

Restaurant De Admiraal kent een lange historie in Enkhuizen. Het is gewoon een keurig verzorgd restaurant onderleiding van Antoine Koekenbier, net een beetje in het hogere segment. Vlotte bediening, goede wijnen en vooral smakelijk eten. Buiten kunt u prima van een zomerse avond genieten op het grote verwarmde terras. Meestal is het druk bij De Admiraal, dus reserveren is wel verstandig. Dat hadden wij ook gedaan, maar toen we bij het restaurant kwamen had de vriendelijk ogende chef, plotseling een ander tafeltje ergens achterin in gedachten. Dat hebben we geweigerd en daar werd de man niet vrolijk van. Het eten was uitstekend, een mooie saklade vooraf en eendenborst als hoofdgerecht, begeleid door een paar mooie glazen wijn. We rekenen 88 euro af voor 2 personen en gaan tevreden terug naar de haven.

Link: | restaurant De Admiraal | telefoon: (0228) 31 92 56

Porto Vecchio Enkhuizen

Porto Vecchio is nieuw in Enkhuizen. Vroeger zat daar restaurant de Boei, berucht om het onbeperkt schol eten, maar nu is het Italiaans. Het pand aan de Havenweg (naast De Admiraal) is niet veel veranderd, ja toch, er hangen enkele foto’s van “La Loren”. Trattoria staat trots op het pand, maar er staan ook pizza’s op de kaart. “Dat zijn we een beetje aan het testen” zegt de (Italiaanse) bediening. “We zijn nu drie maanden geopend en we moeten een beetje aftasten wat het publiek wil”.

We bestellen een schaal antipasti duo vooraf en een mooie fles Pino Grigio. De antipasti is een grote schaal met allerlei lekkernijen die als voorgerecht verkrijgbaar zijn en gaat er smakelijk in. We zijn blij dat we gereserveerd hebben want het restaurant zit aardig vol. Boven is trouwens ook nog een zaal.

Als hoofdgerecht eten we Pollo Pizzaiolo (krokante kip met olijven en een sausje) en spaghetti carbonara ( spaghetti met een roomsaus en spekjes. Fraai opgediend en bijzonder smaakvol. Daarna kletsen we buiten nog even na met koffie en een flats. Het eten zijn we zeer tevreden over, we verbazen ons wel over het paaseitje bij de koffie terwijl het augustus is. De eigenaar komt nog even bij ons zitten en biedt een drankje van het huis aan. “Die paaseitjes hadden we nog over” zegt hij grijnzend. “We krijgen opvallend weinig watersporters binnen” zegt de eigenaar, “waar dat aan ligt weten we ook niet”. Wij ook niet want Porto Vecchio krijgt van ons een ruim voldoende…

Porto Vecchio heeft geen website maar wel telefoon (0228) 75 61 09

Advertentie

Trefwoorden

jachthavens

Deel dit met andere watersporters

Laatste nieuws

Perioden met regen, vanmiddag opklaringen en enkele buien