Praktijktest WatersportAlmanak: Riwax poetsmiddelen

Watersport Nieuws | Riwax in de praktijk getest door WatersportAlmanak

Riwax, zou het ideale wax- en reiniging systeem zijn voor de watersport, dat wilden we wel eens zien. Daarvoor hebben we afgesproken met Ramon Zoethout van Riwax. Ramon is specialist bij Riwax en adviseert watersporters en watersportbedrijven.

We hebben afgesproken in Drachten bij watersportbedrijf De Drait met de eigenaar van een Grandbanks motorboot, die al langer Riwax gebruikt om zijn boot in een glimmende conditie te houden. De booteigenaar is al enkele weken bezig om zijn Grandbanks weer in topconditie te maken voor het komende vaarseizoen.

De romp van de boot is al behandeld met polish en wax, maar toch nog een beetje dof en niet alle krasjes zijn verdwenen, een leuke uitdaging voor Ramon. ‘Een goede ondergrond is de basis van een goed resultaat’ zo vertelt Ramon ons voordat we daadwerkelijk beginnen.

PTFE eerst verwijderen

De ondergrond moet schoon zijn en vrij van PTFE oftewel Teflon. In vrij veel waxsoorten zit een Teflonlaagje verwerkt, dat dient verwijdert te worden voordat een nieuwe waxlaag wordt aangebracht. Indien dit niet gebeurt, zullen weer opnieuw doffe plekken ontstaan. PTFE kunt u verwijderen door de ondergrond met thinner te reinigen (daarna goed afspoelen), of door de boot geheel te matteren met de bekende matteerschijven van Riwax.

Indien de onderlaag een gele aanslag bevat kunt u het oppervlak eerst bespuiten met RS Surface clean om de aanslag te verwijderen.

Wanneer matteren

Matteren is een lichte vorm van schuren, die op zowel staal als polyester is toe te passen. De behandeling houdt in dat u een flinterdun laagje van de bovenlaag verwijdert. Dit dient u toe te passen als er sprake is van een sterk verweerde ondergrond, krasjes van fenders etc.

De testboot

De Grandbanks waarop we de test uitvoeren is al een keer behandeld met polijstmateriaal, toch zien we nog de krasjes en de doffe laag. ‘De glans is niet diep, we gaan eens kijken of dat kunnen verbeteren’ zegt Ramon. Eerst gaan we matteren met een schijf met een korrelgrootte van 2000, indien de gelcoat erg verweerd is kan ook eerst gestart worden met een grovere korrel (1000) om daarna met een fijnere matteerschijf (2000 of 4000) te herhalen.

We gaan matteren door middel van een matteerschijf die op een excentrische machine geplaatst wordt. Op de machine is een matteer-tussenschijf gemonteerd, die er voor zorgt dat de druk op het oppervlak niet te groot wordt. Daarbij is het van belang dat de schijf en de ondergrond een beetje nat is, en blijft. Dat kunt u bijvoorbeeld doen met water en een plantenspuit.

Daarna kunnen we gaan matteren. ‘Laat de machine niet te hard draaien’ adviseert Ramon ‘want dat verbetert het resultaat niet, integendeel de schijf wordt dan te warm en gaat het geheel zwaarder draaien en dan ontstaan vlekken’. Het matteren dient in rechte banen te gebeuren, eerst horizontaal en daarna verticaal, dan weet u precies welk oppervlak u wel of niet gedaan heeft. Wees voorzichtig bij scherpe hoeken en rondingen, daar schuurt u al snel teveel weg. Verdeel de boot in te matteren stukken, probeer niet alles in één keer te doen.

Nadat Ramon het heeft gedemonstreerd kunnen we het zelf proberen, het gaat allemaal prima, maar een boot is wel groot en dus is het een hele klus. Zorg dat de matteerschijf schoon blijft of spoel hem regelmatig af in water. Een matteerschijf die harde korrels bevat zal gaan krassen.

Polijsten

Na het matteren is het tijd om te gaan polijsten, om de ondergrond weer op glans te brengen. Daarvoor heeft Riwax diverse polijstpasta’s. de meest gebruikte is de RS 02, een medium polijstpasta. Gebruik bij een licht verweerde boot RS04, een iets fijnere polijstpasta. Polijsten gaat het beste (en gemakkelijker) met de normale polijstmachine, die voorzien is van een polijst-tussenschijf om de druk te reguleren. Op deze tussenschijf wordt een lamsvacht geplaatst, maar het kan ook met een polijstschijf, die in 3 sterkten verkrijgbaar is. Een lamsvel geeft minder warmte en is zeker zo handig bij nieuwere lak.

Hierbij dient u op te passen dat het lamsvel geen harde stukjes bevat, dat veroorzaakt krassen. Een lamsvel kunt u gewoon wassen in een emmer met water en even droog te draaien op de machine. Ramon brengt weinig polijstpasta aan op de schijf, drie stipjes is voldoende vertelt hij. “Teveel polijstpasta werkt lastig en geeft een kladderig effect. Houdt bij de polijstmachine het snoer over de schouder zodat je daar geen last van hebt. Polijst met een laag toerental, dat geeft een stuk minder warmte. Plaats de machine tegen de ondergrond en schakel dan pas de machine in, dat vlekt minder. Werk ook hier weer in rechte banen en doe niet een te groot stuk in één keer’.

Na het polijsten even het oppervlak schoonmaken met een microvezeldoek en spray-finish en we kunnen het resultaat bekijken. Herhaal de bewerking desnoods op plekken die nog niet helemaal glimmend zijn tot u tevreden bent. Voor een perfect resultaat kunt u de behandeling nog eens herhalen met een fijnere polijstpasta.

Tijdens onze test werken we met een witte boot, maar op een donkere boot is het altijd verstandig om na te polijsten met een fijne polish (RS 06). Dat voorkomt dat de poetsbanen zichtbaar blijven en het voorkomt ook de bekende hologrammen na het poetsen.

Wax aanbrengen

Het mooiste moment van de gehele klus is waarschijnlijk het aanbrengen van de uiteindelijke waxlaag. Dat zorgt ervoor dat de boot weer ultiem gaat glimmen en beschermt de onderlaag tegen vuil en weersinvloeden. Riwax levert twee soorten wax, de RS 08 is de standaard wax die bedoeld is voor jonge boten en de hard wax RS10 die zorgt voor een duurzame glans, we kiezen voor het laatste, de hard-wax.

Beide waxen zijn zowel handmatig of machinaal aan te brengen. We kiezen snel voor de machine want dat gaat een stuk gemakkelijker. De machine moet bij voorkeur excentrisch draaien om gelijkmatig te poetsen. Op de machine wordt een nieuwe zwarte pad gemonteerd en daarover een microvezeldoek. Nu kunnen we de boot weer in hoogglans brengen. “Gebruik hier ook een lichte druk’ adviseert Ramon, ‘dat zorgt voor een gelijkmatige glans en denk er om: gebruik niet teveel wax in één keer, dat geeft vlekken”. Zorg ervoor dat de microvezeldoek schoon blijft. Gebruik bij grote oppervlakken desnoods meerdere microvezeldoeken. Spoel de microvezeldoeken na gebruik en draai ze droog op de machine en berg ze op in een plastic zakje.

Daarna nemen we een stoeltje en met een kopje koffie in de hand kijken we tevreden naar het project dat we hebben afgerond en geniet van de diepe glans die we zelf hebben aangebracht.

Conclusie

Matteren en poetsen is een hele klus, zeker bij een sterk verweerde boot of een boot waar veel krasjes op zitten. Naarmate de boot groter is wordt de tijd die het in beslag neemt evenredig groter. Bij de start keken we wel eens moedeloos naar het grote oppervlak dat nog behandeld moest worden. Naarmate het werk vordert zien we zichtbaar resultaat dat vrolijkt ons weer wat op.

Poetsen met een machine is beduidend gemakkelijker dan alles met de hand te moeten verwerken, neemt niet weg dat het een hele klus is om de boot weer te laten glimmen. Maar bedenk dat als de boot straks in het water ligt u zelf er ook bij staat te glimmen!

Gratis download Stappenplan

Er is een stappenplan beschikbaar met daarin een beschrijving voor de diverse werkwijzen, u kunt dat gratis downloaden via deze website. Tevens is een overzicht beschikbaar waarin u kunt zien welke werkzaamheden bij de staat van uw boot past.

Link: | downloads Riwax

Met dank aan Ramon Zoethout van Riwax.

 

Bron: WatersportAlmanak | Datum van publicatie: 22-02-2017

Advertentie

Reacties

Deel dit met andere watersporters

Laatste nieuws

Perioden met regen, vanmiddag opklaringen en enkele buien
Aanbiedingen
  • Nieuwe artikelen

    Buitenboordmotorslot

    Voorkom diefstal
    vanaf 79,95

     

    Vaarkaarten Duitse Wadden

    Zie het overzicht!

     

    ANWB Wateralmanak 2017

     

    Roest verdwijnt als
    sneeuw voor de zon

    Lees meer...

     

    Kaarten en boeken
    Duitsland
     

    Nieuwe zaklampen!
    v.a. 29,95

     

Ook te volgen via